Sv: Re: T16S Aero x 2. Puts och fix på TurboS.

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Aero x 2. Puts och fix på TurboS.

#187244
turbocab
Deltagare

Helgen har vart lite kass. Som jag nämnt på ett annat ställe så bestämde sig ett rattfyllo igår för att köra in i tjejens bil bakifrån, när hon stannade för övergångsställe. Carl satt där bak… Gick väl ändå bra, men 8 timmar med stödkrage på akuten innan helgens enda läkare (!) kunde friskförklara henne var ingen höjdare. Carl hanterades mkt fortare, ett team väntade i dörren när ambulansen kom in på barnavdelningen. Carls glädjetjut ”biiiiiiil” när 2x brandbilar och en ambulans med blåljus och siren dök upp säger väl att han inte var så jättedålig direkt. 🙄 Men ändå, bilen är nog död. 8 rader i morgonens GP blev det. Och den andra föraren fördes bort av polis för provtagning, han stank sprit. Kl 12 mitt på dan, mitt i central lerum 200 meter från vattenpalatset där barn och ungdomar rör sig hela tiden. För min del hade Polisen gärna fått föra bort fanskapet för några timmars brutal misshandel i en mörk källare, men han får väl lite böter och inget mer. Han bor bara nån kilometer från oss, och gumman spekulerade i vad som hänt om hon tvärnitat i 80 blås på gråbovägen istället, för han lär väl legat bakom henne en bra bit?

Jaja, innan detta så fick jag meckat lite. Allt krut läggs på den ballaste bilen jag (och Karl) äger, 1984 T16 LUX Sedan. Den går från klarhet till klarhet och körkänslan är fenomenal. Jag börjar luta åt att dom tidigare Turbona ändå har mest karaktär? Nån som sätter emot? 😆

Här står den nu och ser vacker ut.

Snygg häck! Reflexramp är nyligen monterad, och vi ser hagelbössan modell Simons som hoppade på i veckan! Hade ett komplett system liggande och vi har vart i valet och kvalet, men nu när det fortsatta ägandet är ställt utom allt tvivel så var beslutet lättare, och det gamla original system var slut.

Här ser man den lite vinklade placeringen på slutröret, det framgår tydligare på trubbnosarna. Monteringen av detta system var galet enkelt, men kanske är det så enkelt när man är två? Blir ju lite mindre jobb att rikta in när främre skarven är rak, man ställer vinkeln på allt hela vägen i ett svep, rätt skönt.

Nardi. Vad annars? Även bytt kopplingspedalen nu och lite småfix igen, känslan ökar hela tiden!

Vindavvisare är ju lite 80-tal och denna är original, blå, och ny. Inte dumt alls. Den beggade som tjänstgjorde ett tag var fin också, men hängde ner så trist på mitten, denna är tight och fin! Tack Peter för detta än en gång, den passade fint på den gula men nu sitter den nästan ännu bättre på en bil med blå inredning.

Jalusit är inkletat med Sonax ”Plastic renovator”. Även kofångarna har jag gjort idag. Som hårgele ungefär, verkar ge en fin lyster och jag hoppas det sitter kvar ett tag.

Turbon är bytt! En beggad för 500 spänn av Joakim i Nässjö. Status var osäker, men det verkar lovande! TBO343 tror jag den hette. Ljudet är nu galet!!! Den gamla ven inte alls, denn har helt rätt ljud, och draget har ökat nåt enormt.

En aktervy till, den är rätt snygg härifrån alltså! 900 Emblemet kanske löser sig via TurboNiklas (Tack!) om han hittar det. Jag har nog ett också när jag tänker på det – hittar jag det först så kan du spara ditt Niklas. Får vä rota på vinden…. 🙄

Även vingen har vi kletat med Plastic Renovator. Är den ny så är den, ska se till att hålla den så också!

Eftersom tantens bil är död så får hon väl köra og900 ett tag. Sen blir det nog en 9-5 eller 9-3 tror jag. Nåt krocksäkert blir det i alla fall.

Nästa proj: Dämpare och fjädrar (Kilen) fram på Sedanen! Det är av nöden tvunget! Sen kommer vi nog backa på TRX ett tag, nu på hösten med regn och rusk så behövs nåt bättre, så US TUrbo med fräscha märkesdäck hoppar på. TRX må vara ballt, men det sjunger som en hjullastare om bilen i 90 blås, ingen höjdare.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng