Sv: Re: T16S Aero x 3, gul, gul och röd.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / MCY Cab 1991 / Sv: Re: T16S Aero x 3, gul, gul och röd.

    november 7, 2010 at 19:16 #179454

    Nejdå, bilen var smälld lite lätt redan när jag köpte den… Mer jobb än jag trodde med det där, svårt som fan få dit nya kofångaren, lyktor etc. Men nu är det klart!

    Här kommer då nya vinterprojektet, 900 T16 5D 1992, 19.000 mil på mätaren!

    Här stor hon uppallad och utsätts för lite allt möjligt:

    Inredningen är jättefin! Inte ett märke nästan, Taket är 100%, och panelen är sprickfri. Tydligen var handsfackslocket skitfult så där sitter en med kromlist istället. För orignalkänslans skull så har jag ett tokfräsch lock från Skroten, från en 1992 2,1. Mattorna är blå, från en skrotbil i veckan som gått 17000 mil bara. Tyckte det var en kul grej! Gråa tygmattor är på väg också, till våren. Hade lite flyt i veckan och hittade massa sköna grejor på skroten. Allt jag behövde! Nytt lock för luftfiltret, 2x orginal tutor med fäste, nedre vinklarna för framlyktorna mm… 😛

    “Fasten your seatbelts while seated LIfe vest under your seat”. Skylten härstammar från en SAS MD-8? gissar jag. Många gånger har jag satt mig ner och sett en dylik skylt…. 😛

    Extramätare därnere. Turbotryck, volt och lite lustigt nog vacum-mätare. Den senare kommer nog ändras till nåt annat. Men fräscht och snyggt är det, så detta får vara kvar! Numera är en askkopp på plats också, och backkamera displayen har hamnat på skrothögen. Växelknoppen nu original med växelmönster coh gummidamasken är i nyskick från skroten. Läderdamask och sånt känns helt överflödigt i en vinterbil så det får vara.

    Fronten! Ni som såg blocketbilden känner inte igen sig. Hela fronten är väck, extraljusen och alla kablar är historia. Grillen är från samma lågmilade i-bil på skroten, därför inte Chrome. Håller lite låg profil sådär. Huven öppnade sig inte automatiskt vid köp, men det är löst nu med spänd vajer och ny huvlåsmekanism som är mkt fräschare. Helt nya lyktor (Skruvat) är fixade. Blinkersen är fixade också, en av dom var en i-blinkers utan backljus, nu är det en Turboblinkers. Chromelister på plats såklart också. Hela fronten kommer från en viss svart 1993 TurboS… Ett litet minne. Misströsta inte Andreas, den du har är mkt fräschare.

    Bucklan på högersidan (blocket annonsen!) är fixad också. Syns fortfarande, men bättre. Dock är allt snett och vint så det vart lite jobb och stora hammaren fram. Men nu är det hyfsat.

    Bakvagnen. Nya bromsar och skivor skall dit, biltema bromsok. Skulle bytt slangarna också, men dom kommer inte loss från rören utan våld/kapning, så jag skiter i det. Hade lite tur, bägge bromslangarna lossnade fint från oken. Längre fram får det bli en totalrenovering tror jag. Fjäder och dämpare borde bytas, men till våren, jag har inte tid nu.

    Fram blir det samma, biltema ok och nya skivor! Gött!

    Bakluckan har fått nya yttre ljus. Inre är uppfräschade och polerade. Lite lampfix också, annars ser det hyfsat ut! Aerokåporna är borta, nya original tvättade och fräscha luftutsläpp på plats. Nya lackade kåpor väntar, men eftersom lacken är ljusröd och trist så får det vänta tills jag polerat upp bilen.

    Hjärtat! Här sitter en ganska smutsig men välmående T16 som går helt rätt och känns helt rätt. Inga större planer här. Nytt luftfilter är på plats. GLT skall höjas, en trimbox original 175hk skall in och olja/stift såklart.

    HÄr har det fixats massor. Ser inte så kul ut kanske, men det är ju lite krockat också. Nya original tutor 2x från skroten är på plats, på originalplats och allt! En ny fräschare spolarbox hittade jag också, och tusen ton kablar från Xenonljusen, blixtljusen (!) och positionslamporna fram är borta. Batteriet är flyttat bak, men det är ju bra, får sitta kvar där! Notera även att magnetventilen är flyttad, jag låter den sitta där så länge. Bilen laddar stabilt och fint, ingen anledning mickla med det då.

    Brukskick. Inte mer, men inte mindre. Inne i länkarminfästningen finns original färg, mao inga som helst anmärkningar här. Skumt, för bromsarna bak känns så mögiga, men en del andra grejor är skitfina. Jag vidmakthåller att og900 är sjukt personliga, och rostar rätt olika…

    Pricken över i! Kolla texten på rutan…

    Luckan är hyfsat fin, den rost som finns är inget som sprider sig på länge.

    Det är ju en vinterbil, så att kupevärmaren och motorvärmaren är på plats gjorde ju inte inget. Hittade kabeln tom bakom förarsätet.

    Nu närmast skall oken och skivorna dit runtom, sen skall den såklart besiktigas också. Väntar mig inga problem alls med det. Ett nytt avgas sitter på nu, blev original. Hade ett Simons också, men gick bet på det. Katen sitter inte som original, och behöver riktas upp. Fanns inte en ärlig chans få dit Simons-systemet, men original gick hyfsat. Dock tar det i UPPÅT vilket jag inte är van vid, men det beror väl på att hela mellanröret pekar uppåt. Jag har lärt mig den hårda vägen att ett og900 system blir aldrig bra om inte katen är riktad rätt och det i sin tur hänger på hur framröret är riktat också. Får kika på det på lyften längre fram. Får hem en fabriksny original kat snart också, kanske behöver jag den. Får se hur BP går.

    Det är sjukt ball att mecka med en sån här gammal bil, åtminstone när inte rosten är för svår. Massa smådetaljer att förbättra, och pilla med. Har gjort en hel del som inte nämnts och synts redan, smådetaljer som ingen märker men som känns rätt.

    En fråga: Sidolisterna (de smala övre) är skitfula och matta. Jag funderar på att riva dom helt. Har en uppsättning jättefräscha gummiblanka från en skrotbil, som kan monteras vid behov. Hur ser det ut utan tror ni? Blir ju lättare polera upp den också utan.