Sv: Re: T16S Monte Carlo Cab, Cherry Aero 1988!

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Monte Carlo Cab, Cherry Aero 1988!

turbocab
Deltagare

Då var pärlan hemma, 40 mil ca från Nyköping var inga problem idag. Bilen var/är fin, men såklart lite småpyssel. Höger bakskärm är lite rostskadad, några bucklor kanske. Kopplingen tar högt upp och släppte en gång vid full macka på motorvägen, men funkar i övrigt bra. Så nån gång snart behöver den bytas, men kanske inte denna säsongen. ACn kyler iskallt! Allt verkar funka, farthållaren mm. LIte lampstrul hade jag, men det ordnade sig på vägen. Nya torkarblad fick jag köpa, jag har pillat i nya stift längs vägen i Jönköping. Jag har lockat fram fler och fler hästar, när jag körde ut så gick den lite segt, väl hemma så hade jag en mkt pigg bil. Den gör 110 på 2an, det har jag aldrig haft en Saab som gjort förut! Och den går mkt bra nu, men inte helt utan problem dock…. Först lite pics:

Stolarna är görsköna och mattorna jättefina, inte mkt alls att göra här eg. Lite rengöring och smörj bara kanske.

Drag, galet snygg färg! Ska bara se till att framskärmarna får den färgen också….

Dålig bild, men alla 16″ är jättefina. Nåt billigt i däckväg, men skötte sig ändå bra i regnet idag. Men nåt bättre skall på, jag gillar Michelin….

Här är maskin, innan tvätten och oljebyte som väntar i morgon.

Problemen då, 2st:

Laddtrycket svajar litegrand vid fullt ladd. Den går som fan, ”In i det röda” men börjar vobbla lite upp och ner på laddet och det känns i bilen lite också. Den ger fullt, backar litegrand, fullt igen, och så håller det på.
-Vet nån hur spjällkontakten funkar? Jag funderar på om den inte får indikering ”fullt öppet”, jag hade en ogT16 som betedde sig lite så här också när den kontakten inte funkade. Men jag vet inte hur Trionic 5 funkar riktigt. Det är tre poler på kontakten, jag antar en är fullt stängd och en fullt öppen? Någon?
Jag har kollat upp slangarna, det verkar tätt allting, jag har bytt ”the usual suspects” och dragit slangklämmor lite överallt. Stiften är dom rätta NGK och helt nya idag, BCP7ES nånting, luftfiltret är nytt. Det var samma problem även efter nya stiften idag.
BIlen går som sagt skitbra, tomgången är stabil och eg är det ett skitproblem, men den går för djävla gott på fullt ladd och det vill man ju behålla hela tiden. 😆 Det kanske handlar om 10-20 hästar den backar av, inte mer.

Bromsarna: Dom är usla. Jag måste fixa detta, det är för dåligt. Okey, den har stått länge men skivorna är blanka och fina nu men nån vidare effekt är det inte. Skall riva fram och kolla belägg mm, men nånting måste göras/bytas. Kanske är det billiga belägg på?

I övrigt verkar ju 9000 vara en mkt behaglig kamrat och jag tror jag hittat en fin vinterbil. Men nu börjar pysslet. Tips om laddet mottages tacksamt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng