Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special BILDER, nu i garage

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special BILDER, nu i garage

turbocab
Deltagare

Då har jag grejat lite. En perfekt Fars dag, lugn och ro i flera timmar i Garaget, och minimalt med strul. Gött!

Fronten är klar, eller klar för nu. Lite pyssel med kofångaren/Luftinsläppen framtill väntar, men det blir senare. Kylaren på plats, nya lampor, US blinkers, en hyfsad grill mm. Ny olja, ny kylarvätska, luftfilter, tänddelar mm. En mellaservice kan man kalla det kanske. Nervöst vred jag å nyckeln i eftermiddag, vilken av de 1000 meter kabel jag rev ur behövdes för att köra bilen?? Ingen visade sig, den gick på 1,5 varv och hade perfekt tomgång direkt. Underbart!!!

Fronten, nya eftermarknads framlampor från Speedparts, kvalitetskänsla sådär, men vi får väl se hur det verkar. Kanske jag meckar ihop ett komplett kit med reflektorerna från de nya med höljena från Hella originalen. Ny plåt etc fram väntar också.

Nya tygsidor i dörrarna, lite småpyssel invändigt är gjort. Fula hemmagjorda temp-grejen i askkoppen är borta, mm. Jag har alltså börjat riva i donatorn redan lite…. 😳

En väldigt ny och mörk fin Vindavvisare ersätter den blekta blå. Satt på min gamla TurboS en gång, men nu får den sitta här. Valet att ha eller inte ha är ingen fråga – många års montering har lämnat spår i taket, så den får sitta på.

Nya yttre lampor, tack Speedparts för det. Underbar känsla montera detta! Gummilisterna innanför var tokfräscha och mjuka, märkligt. Även en del gummidetaljer i motorn, den tjocka som skyddar vevhusventslangen tex, känns helt ny. Har månne förra ägaren ändå pysslat sista åren?

Här ser man skillnaden, de inre har jag inte rört. Inte förrän nya luckan är på plats, då tar vi den biten. Nytt mitthandtag, NY vinge blir det. Kommer bli hyfsat. 😛 Kolla även fula bakre sidobreddaren – men tur att donatorn hade skitfina såna. Men bara vänster jag behöver byta! Även en av de främre är lite skavt på denna bilen, donatorn hade skitfina. Flyt!

Det slår mig när jag håller på med detta att det börjar ta slut på grejor nu. Denna bilen, plus en viss bil till som jag återkommer till snart hoppas jag, har jag lite småpyssel till, men sen är det tomt på hyllan och nån framtida dylik renovering kommer ta tid och kräva letande av mkt delar. En del av allt det götta jag samlat på mig har sålts av på de två bilar jag sålt hyfsat nyligen. Lite trist, men så är det ju. För att kunna pyssla vidare på nya bilar så måste det ju säljas. Hade någon sagt till mig att jag kommer montera den fabriksnya vingen på en T8Special så hade jag bett att deras huvud skulle undersökas. Hade flyt och köpte den medans de fanns kvar, lär vara slut nu tydligen.

Körupplevelsen då? Jo, körde en sväng. Och den går som den skall. Utan att vilja sticka ut näsan för mkt så är det nog ganska nära i känslan hur en ny Special kändes 1989. Den känns bra mkt tightare än jag är van vid i alla fall och laddet finns där hela vägen, inga skumma fenomen som donatorn har! Tom bromsarna kändes bra ikväll, jag lutar åt att bessa med dom!

Ang donatorn: Hela familjen åkte på shoppingtur i den idag. 3ggr minst uttrycktes orden ”Gammal skit”. 4 ”fan också” innan gumman satt på plats i baksätet tror jag mig ha räknat till och min glädje och gummans besvikelse när bilen stod kvar efter 1,5 timma på Allum gick inte att ta miste på. Hm…. Jaja, hon kommer kanske gilla trådens bil bättre, vem vet….

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng