Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special BILDER, nu i garage

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special BILDER, nu i garage

turbocab
Deltagare

Då var det en bil till hemma. Här står två st 1989 T8 Special och myser tillsammans.

Donatorn är jätteskön, tyst och fin, men lite slappare på sina ställen såklart. Kuriosa: Den köptes nya i Jönköping 1989 av ägaren jag köpte av. Ett berg av kvitton på service medföljer. Den har aldrig haft radio eller antenn eller en enda högtalare! 😯 25.000 mil alltså. En vindavisare köptes ny på Saab för 345 kronor, som typ enda tillbehör. Familjen bodde i Habo, vid vättern.
Och det är ju lustig – T8an till höger, den som topic handlar om, köptes av förra ägaren redan 2000. Han bor i Habo…. Mao så har jag troligen fått hem Habos bägge – och enda – T8 Specialer! Sjukt märkligt. Ännu märkligare – bägge går på 15″ original hjul och jag har 8x jättefina Aerobreddare som inte är sönderslipade, med alla skruv kvar! 😯 Bägge har skitfina avgassystem med original ovala långa utblåset, alltså inte det fula korta bockade som man får idag. Bägge har en lackskada på taket baktill på höger sida, på den ”riktiga” en lättare repa, på donatorn är det lackat och grejat. Bägge har original fjädrar och går skitmjukt och tyst på vägen. Och bägge är djävligt fria från rost, med undantag för högerbilen nertill framtill då, pga stillaståendet på grus sen 2004.

Donatorn igen:

Vad säger ni? Bara riva i atomer och skrota eller? Det är planen. Men jag skäms nästan. Den droppar inte olja nåt, lådan är tight som en 17-årig handbollstjej, tomgång och gång är helt ok. Lite märkliga laddfenomen på höga varv, men inget allvarligt. Dock är ju krockskadan på höger sida det som gör att den dör. Hm, ja, en dör, en lever vidare…. Dessutom behöver jag framröret, det nästan rostfria (!) till min 5D T16 ju.

Nu fick jag ut den och tvättat det sista framtill:

Lådan blev så här nice, galet! 7ans primär, skönt.
¨
Luckan, ingen ytlig rost, ingeting nertill alls. Underbart! Där sparade jag tid och pengar. Nytt handtag på bara, lite pyssel och klart! Till min förskräckelse så upptäckte jag lite rost under vingen… 😳 Men det fixas till, stoppas bara. Syns ju inte. Syns inte, finns inte, som det sades i Ronja.

Baksätet och kuddarna åker in också, färgen är borta i finbilen, men har klarat sig bra i donatorn som vart garageparkad mkt. Har någon en röd tokfin hatthylla i nyskick så hör gärna av er om ni vill sälja den.

Panelen i den utomhusparkade lågmilaren är 100% fin. I den andra är den sprucken. Månne har miltalet med det att göra ändå. 🙄

Nu närmast: Fronten på plats igen, kyl etc, nya kablar, stift mm. Oljebyten. Sen upp på alla 4, nya bromsar runt om. Sen blir det nog fasen besiktning!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng