Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special KÖPT!

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special KÖPT!

#184720
turbocab
Deltagare

När är en bil roligast? Jo, när man fått in den i Garaget precis, och projektet börjar. Det kan bara bli bättre, och allt det där jättejobbiga som kommer göra livert surt för en är ännu okänt och man lever i den falska förhoppningen att det kommer gå skitfint det här. LIte nya lyktor, standard-svetsandet nertill och lite nya bromsar så är det klart sen! Jepp! Där är jag nu, jag tror på det. Jag tror HC landar på 34 på besiktningen och att Co är långt under gränser. Jag tror även grisar kan flyga och att Grekland löser krisen.

Men just nu så är bilen för första gången inne i ett garage sedan 2004. Dess nya liv har börjat, en ganska kort ( 🙄 ) resa tillbaka till orginal-skick och lagom användande! 3 tvättar har den upplevt så här långt, jag har alltså tvättat den mer än jag kört den ännu. Fortfarande kikar grönt tjock gugg ut här och där och jag kommer få riva ur rutor och lite lister för att komma till bukt med problemet helt och hållet.

Så är stod den idag och andades morgonluft. Kolla in extraljusen… Blä. I hate extraljus.

Det här en av orsakerna till att jag inte gillar det. Att ljusen är skitfula och fulla med vatten och fukt är ett annat problem. På baksidan plåten framför spolarbehållaren är alla relär, och massa massa mer kablar. Jag vill inte trampa någon tidigare ägare på tårna här, men sluta inte ditt dagjobb. Om du inte jobbar med bil-el – då borde det övervägas en ny karriär. För det är inte kul alltså…. Tittar man noga på motorbilden nedan så ser man en dragströmbrytare på insuget som bryter ström till startmotorn. Varför??? Och vita tutan? Och kommer den nånsin starta igen när jag rivit allt?

Motorn blev så här fin efter lite kärlek:

Den startar på ett kick. Tomgången 100%. GLT är för lågt, men kommer ökas. I övrigt så blir det nytt filter, stift och kablar, och INGET MER. Absolut ingenting skall lossas eller ”förbättras”, jag tror att det är det som är döden för många Specialer.

Skuffen. Ingen rost. Kolla kofångaren – jag behöver inte lacka den, behöver inte byta chromlist ens! Det är ju sjukt!!! Ner under luckan är det nära nog 100% rostfritt. Gummilisterna på sidan där mot baklyktorna är mjuka och fina (!), men glasen skall bytas allihopa. Spruckna och fula.

Invändigt är det mumma. Stolarna är kanon, men lite färförbättring krävs på förarstolen. Baktill är kuddarna ganska mörka och hatthyllan är som ni ser ovan inte original heller. Nån som har en tokfin röd hatthylla? Under baksätet – en bensinvärmare (!) och massa kabel. Allt skall ut.

Kolla in färgen på skruvarna…

Hade bilen fått stå lite bättre så hade det vart ännu bättre såklart. Men länkarmarna nertill måste svetsas om, det är tvåa på dom. Det har rostat litegrand på kylarbalken och även i inre hjulhusen, men ändå sjukt lite mot vad man är van vid. Och baktill verkar allt toppen. Systemet är original, ser jättefint ut med ovalt slutrör. Hur rostigt det är invändigt vet jag inte, men det får sitta på tills vidare.

Baklamporna, blinkers och framlampor åker ut. Hädelse att riva ur original? Inte alls, dom är slitna, spruckna och fula och har vatten i sig. Inget att spara på alls. Bromsarna börjar bli besiktningsbara, men oken är fula, luftskruvarna är säkert helt borta, så 4x nya ok Feltema väntar redan. Bilen är inte tänkt vinna Concourse D’Elegance i Pebble beach, och bromsarna är en säkerhetsgrej, så det blir nytt allting. Och Feltemas ok har funkat bra för mig! Troligen blir det nya nedre länkarmar fram (när jag ändå håller på där) och nya spindlar med skruvar, jag har allt liggande redan efter några backup-beställningar från Speedparts genom år. Ny kyl är på väg, likaså en hel del service-delar och pyssel.

Det här är bilens enda riktigt stora problem, bortsett från rosten i länkarmarna. En stor fläck i bakluckan. Planen just nu – lacka nedre gråa kanten så det inte syns så mkt, fixa det som är under listen och ner på det svarta så man stoppar rosten, och på med en reflexramp. Vad tror ni om det? Fusk? 😛

Fälgarna – i väntan på 16″ lackade i Viggen-silver så får jag nöja mig med 16″ Helt nya original istället. Blir hyfsat. 🙄

To be continued – lååååångsamt. Till våren är den klar. En extremt (nåja) lågmilad Special i hyfsat originalskick att bruksa hela sommaren är planen! Hur man kan gå från en TurboS 16 i toppskick till en T8 Special är kanske en gåta för många, men efter att ha klankat ner på denna modellen så länge så tänkte jag ”join the enemy”, och helt klart är miltalet lockande. Att köpa en grönmossig bil som stått still sen 2004 utomhus är ju också en utmaning, eller hur? När jag tittat på en del grejor så är det nästan liten fyndvarning på den antar jag, men svetsandet, alla grejor som måste till samt risken att den bråkar med avgasvärdena gör att den kommer landa nånstans närmare 30.000 i totalkostnad innan jag är klar. Och det är nog ingen som ger mer än det för bilen i framtiden, gissar jag. Men kanske kan man få tillbaka pengarna nån gång? Men planen nu är bara att vårda och pyssla. Någon skrev i en motortidning att det börjar bli dags att ta hand om en fin T8, och jag lyssnade. 😛

Comments please – är jag ute och cyklar eller finns det hopp om livet?

KÖPES:
Hatthylla, röd, originalskick.
Aerokåpor, gärna Gråa, med fina gummilister.
Tygstyckena i dörrarna, röda, utan hål för vev.

Betalar bra för dessa grejor i fint skick! Hämtar om det inte är skitlångt från Västkusten…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng