Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special Nya pics, provkörd igen!

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, 900 T8 Special Nya pics, provkörd igen!

#190503
turbocab
Deltagare

Så, några få snabba bilder på den svarta då. Den kom ju hem igen, har bott i Garaget sen dess men rullar igen sedan Måndag. I Torsdags lade jag 85 mil på den, en tripp till Kalundborg i Danmark över dan på jobb och detta skapade mer jobb, men nu börjar det långsamt likna nåt.

Baken:

Det är alltså nya kromlister bak, nya lampor 4x, nytt handtag med list, lister vid sidan, mm… Massa pyssel. Blev riktigt bra tycker jag. Emblemet är typ original, i alla fall ett 9000 Aero från den tiden nånting, och sitter som det skall original. Denna bilen lämnade ju fabriken utan stora vingen, utan kåpor, utan Aeroemblem och tom utan Läderknopp om den inte försvunnit på vägen? Men nu har den allt monterat, utom knoppen, den kommer senare.

Var i helvete är hagelbössan undrar ni nu? Njae, jag vet inte jag, fick inte dit den riktigt, och jag vill matcha den gulas svarta orginal ovala utblås av det längre utförandet, så det blev det! Snyggast så. 😛 Karl vill köpa bössan av mig, jag är lite inne på att sätta den på Luxen, men då måste ju allt annat på den vara original först så den passar… Ja, vi får se.

Fälgarna är nya 16″ Aero, 195-50-16. Funkar helt okey antar jag.

Motormässigt hart stor service gjorts, och en del besvikelser upptäckts. Lådan är ju nyrenoverad, men långt ifrån ny. Det verkar som att medbrinarna är slitna, en vibration uppstår vid hårt pådrag, värre ju högre hastigheten är. Försvinner direkt när man släpper pådraget, verkar inte vara hjullager heller. Mao, medbringare troligen. Lådan har gjort ca 300 mil sen renovering. Döm om min förvåning när oljan var svart gugg…. Tänkte att lite Quadralube är nog inte fel, och det var ju tur… ? Så vad har hänt? Ingen aning, men ett tips jag fick var att packningsklet kan reagera med olja och bli så här. Men jag vettefan alltså? Växel-lägena är nu justerade också. Tvåan var lite lurig få i, och det berodde på lägena, spaken låg för långt åt vänster. Nu lyser även backljuset när backen ligger i, till skillnad från innan. Så mkt fel låg den! Så jag tror och hoppas att allt är löst där, men lite varning på det är det allt. Känslan är nu helt okey dock, ganska lik den röda faktisk! Och det var ju dit jag strävade. Jo, lite skumt var även att själva spaken, metallkulan, var glappig. Aldrig sett det förut, men den är slut. Ett irriterande tydligt glapp på ca 2 cm fram och tillbaka med spaken i alla lägen. En ny spak som jag köpte av Saaben i hagfors som ”bra att ha” löste detta problemet. Fick även omfärgat och mjukat upp damasken då, nice! Nu är känslan bomstopp i hela upplägget. Gött.

Innan det bråkade jag med APCn. Hade problem med klapprande ventil och bara GLT efter tvätt… Visar sig att APCn var korroderad, vatten har läckt in nån gång. Så den hamnar i bingen, en ny från en Aero 1987 låg på hyllan och det löste alla dylika problem. Skönt! Har även höjt GLT lite (3,5 varv så här långt) och effekten närmar sig nu ”rätt”. Går som den röda gjorde/gör ungefär. Så det är ju kanon. Ett rejs idag med en Viggen uppför Jericho slutade inte bra… För Viggen alltså. Om han drog fullt (vilken rökpuffen baktill vid pådraget avslöjade) så borde han chippa, eller så går den svarta djäkligt bra? 😛 Igår blev det ett litet lättare test på Hallandsåsen också, bra acc hela vägen upp då jag plattade fullt på femman efter att stigningen börjat, från 110 ca. Hade ”lite” mer än det upp mot toppen, klart godkänt tyckte jag. Idag går den ännu bättre, får testa igen nästa gång.

Fram är grillen helt ny (!), lampornas torkare är driftsatta och renoverade, funkar nu 100% igen. Nån tidigare ägare hade kopplat bort dom helt? ( 😳 )

Nästa steg är bucklorna i den, en buckelmagiker skall bokas och så blir karossen fin igen. Sen polering! Peter?? Sugen? Denna och den gula borde vi göra, hade vart kanon. Lacken är inte bra alls. Andreas har gjort den bra mkt bättre, men det är mkt kvar att göra. Emblemen runt om finns nya, så det är ju läge att riva dom och lägga på nytt efteråt.

Efter det blir det mera pyssel: Nya länkarmar och lite spindlar etc fram, kanske 4x nya ok och lite optisk kärlek? Vi får se var vi landar. Ska lära känna den lite mer först. (Läs: Rejsa lite mer med den och trimma ännu mer…. 😳 )

Stereon blev en Alpine, såklart. FUnkar helt okey. Tills vidare blir det ingen förstärkare eller nåt, håller den helt ren. Kanske blir nåt mer längre fram.

Nästa projekt av större karaktär är den röda…. Mer original blir den, nya länkarmar och spindlar där med kommer! TIll den 13e Maj måste detta vara klart, då går återbesiktningen ut. Stress…..

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng