Sv: Re: T16S Montecab, TurboS Aero x 2, Import på g.

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, TurboS Aero x 2, Import på g.

#194546
turbocab
Deltagare

Det är på gång. Idag har jag åkt lite sånt här:

…. för att få hem den här:

Och VIP service ingår, hämtning på flyget i den blåa, middag all inklusive och nu hotel för att invänta morgondagens pappers-kvarn! Men det känns lugnt, säljaren är alltså gammal Saabsäljare och entusiast för gamla Saabar själv. Så helt privat är det inte, det är väl ett mellanting! Bilen står nu i ett stort Saabgarage, minst två andra 900or står där under renovering, samt lite 9-3SS, cabbar mm. Imorgon kommer mina tillfälliga importskyltar monteras, instrument lampan bytas, lite småfix. Oljan är bytt redan! Mekaniskt känns den kanon, bara farthållaren som inte lirar. Men dom har en Farthållar-tester i garaget, kanske kan vi få en snabb diagnos tom?

Känslan då? Jo, efter en bärs till middag och en provkörning ( 😳 Jaja, det är ju Italien…) så är det kanon. Bilen är tight, stolar och inredning är mkt bra! Taket är nog omgjort nån gång för jag känner inte igen ytan. Men det ser bra ut och är supertight uppe, det är ju det viktigaste! Den har stått mkt inomhus, för vingen är helt okey, dashboard har en liten spricka bara. Motorrummet är kanon, lite rengöring nertill, småfix. INget major. Alla 175hk är hemma. Den är så galet rostfri för övrigt, underredet är kanon. Men Aeroplasten är ju italiensk, och den behöver en omlack för att bli 100%, men det hade jag räknat med, och det kommer genomföras under våren hemma! Små problem. Bilen har en enda ägare som längre brukare, en numera 65 år gentleman som sålt företaget. Under flera år tjötade säljaren (nuvarande ägaren) att få köpa bilen, för fullmatade TUrboS Coupeer växer inte på träd i Italien, inte i omeckat superoriginalskick i alla fall. Förra året fick han köpa den, och har använt den måttligt, inte rört nånting. Han var tveksam till att sälja påstår han, och lade därför upp den bara på Subito, några få hörde av sig och prutade osett via mail. Sen ringde en tokig svensk…. 🙄

Men det blir nog kanon detta, ett ”lätt” projekt, även om jag aldrig lackat om nåt förut. Men jag har precis hittat en bra kontakt för detta hemma, vi får se vad pengarna landar på. Kanske låter jag dom spraya det blåa och lackar Aeroplasten själv, vi får se. I övrigt är det ett lätt projekt och jag har precis rätt grejor kvar hemma för att få den mkt bra! Kanske når den aldrig riktigt fram till den rödas skick, men den är ju BLÅ! Och det är ju det viktigaste. 😆 Jag är inte bekymrad för hemresan eller papperskvarnen, men vi kanske får en helt annan uppdatering om 24h på ett hotell nånstans längre norrut, who knows!

EDIT: Fälgarna – En italiensk bil helt utan parkeringsskador på fälgarna, dom har inte ens vikter på utsidan. Vem trodde det??? Och eftersom den ALDRIG gått med 16″ så är Aeroskärmarna 100% också, såklart. Nästan synd med 16″? Jag kanske får ångra mig…. APC boxen är aldrig öppnad heller, den laddade upp mot det röda fint, men nåt varv eller två på Wastegatestången blir det såklart, kanske redan innnan jag är hemma. Enda sladdret att anmärka på var nog växelspaken, inte samma bomstyva känsla som jag är van vid. Men det är ju bara hitta var glappet är och fixa, små problem. Två nycklar är med, och saabåterförsäljarens original nyckelbricka från Padova från 1992, med full original dokumentation i handsfacket. Wow!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng