Sv: Re: T16S Montecab, + TurboS Aero x2. Importen hemma!

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991 Sv: Re: T16S Montecab, + TurboS Aero x2. Importen hemma!

#194998
turbocab
Deltagare

Idag har jag och en saabkille som heter Håkan vart i Kungälv. Vi kikad på en röd 1987 Aero! Bilen är Cayenneröd metallic, från ng900/9-3. Det var mkt bra gjort, i dörrlister och baklucka gick det inte se att det var omlackat, allt var omgjort proffsigt. I motorrummet låg skarven vid innerskärmen, så runt motorn var det odoardogrått. Men mkt tid har lagts på omlacken. Inredning var beige läder, mkt bra skick. Innertaket var tokslut, hade takluckan i huvet under provkörning. En eländig rostblämma på bakskärm, måste fixas, rostat från Aerobreddaren rakt och igenom på utsidan, även in mot skuffen tror vi. Ett rostsläpp/problem vid dubbelplåten under vindrutans ena hörn, där framdörren slutar. I övrigt väldigt rostfri, jag menar VÄLDIGT. Stora vingen i toppskick. Negativa? Jodå, taket då. Motorn var skitig och behöver en stor service. Öppet filter, lackade IC rör mm. Bilen var nerkletad med dekaler, ”900c” emblem på huvens sidor (!), hela instrumentpanelen var klätt med allskön emblem, bla Porsche och Alfa, klistermärken och grejor överallt. Trälister var skruvade rakt i dörrsidornas ovankant för ökat utseende (!). Ett set med chrome/plastlister för en 4-dörrars bil satt på hela sidan, det var till utseendet något – tveksamt? 🙄 Bak var det nästan inga emblem, positivt! Däcken var 195-65 profil, med Saabscania emblem limmade utanpå Aerokåporna. En hel dag skulle man behöva gå över bilen, ta bort lister, rensa emblem, fixa till och rätta. HItta luftburk, massa småsaker och fix för att få motorn tillbaka igen. Men ett ganska lätt projekt ändå antar jag…? Hela Aerokitet hade inga lister mot karossen, ni vet den övre gummilisten, man skulle behöva kela lite med all plast runt om tror jag…. Verkar som Aeroplasten var helt omlackade också i Odoardogrått men listerna hoppade aldrig på igen. 35k var begärt pris, men jag är inte spekulant själv. Okey den är rostfri – nästan – men omlack i icke original färg, behöver massa kel och pyssel för att bli okey i maskin, nytt tak, mm… Men vi får väl se. Nån som är sugen? I mina ögon är bilen värd kanske 20-25k, omlack i fel färg är för mig en fantastisk värdesänkare, rostfri eller inte. Därmed inte sagt att den var ful i färgen, det var den inte, såg mkt bra ut! Men ingen kommer nånsin betala nåt för det.

Det är inte nån som av en slump vet nåt om en Aero 1987 som lackades cayenneröd för kanske 12 – 15 år sen? Det är INTE gjort av nuvarande ägare.

Projekt Zelda har paus tills imorgon, eller tills ikväll i alla fall.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng