Sv: Re: Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

Forum Övrigt SSR Tändsystem från kawa KH250 till saaben. Sv: Re: Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

hans s.
Deltagare

Många moderna bilar saknar numera fördelare, men de flesta har inte som saab en spole per cylinder, de låter istället två cylindrar dela på en spole. Den ena cylindern är i tändläge och den andra i början av insugningstakten eller i slutet av avgastakten beroende på hur man ser på saken och hur kamaxeln ser ut. Harley-davidson har haft detta så länge jag kan komma på (dvs minst slutet av 20 talet) där det dessutom är så att bakre cylindern ligger 45 grader före främre, dvs när främre cylindern är i övre dödpunkt så är bakre 45 grader efter övre dödpunkt, beroende på tändsytem och motor innebär detta att bakre cylindern får gnista vid ca 30 – 45 grader in i insugstakten vid tomgång och ca 5 – 20 grader vid full tändförställning. Flera tester har visat att detta i föhållande till single fire system(tänder bara en cylinder i taget) inte har någon mämnvärd effektförändring på inte allt för trimmade motorer, man brukar dock påtala bättre startegenskaper och tomgång vilket också är min erfarenhet.
Jag har provat med tändstift ovanför ytan i en skål med bensin och det var inte helt lätt att få eld på bensinen så jag håller med Stefan att man troligen behöver kompressionen. Så prova hur det fungerar, expiment är alltid kul och man får nya erfarenheter.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng