Sv: Re: Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

Forum Övrigt SSR Tändsystem från kawa KH250 till saaben. Sv: Re: Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

Dicst
Deltagare

Jag har provat med tändstift ovanför ytan i en skål med bensin och det var inte helt lätt att få eld på bensinen så jag håller med Stefan att man troligen behöver kompressionen. Så prova hur det fungerar, expiment är alltid kul och man får nya erfarenheter.

Oj! Tänk på vad ni skriver…
Alltså, alla barn som nu läser det här: Prova INTE detta hemma!!

Visst är det så att det måste vara rätt bränsle-luft-värme(eld)-blandning för att det ska tända. Tar man bort ett av elementen i treenigheten ovan, eller förskjuter blandningsförhållandena, så får man ingen fjutt helt enkelt.

På en kurs i heta arbeten hos Räddningskåren här i Karlstad erkände en brandman att han i sin ungdom varit en liten ”hobby-pyroman” (något jag iofs misstänkt farbröder i detta yrke för länge, nåja). Vid ett tillfälle hade han velat impa på några tjejer genom att fimpa i tanken på moppen, något som en äldre och tuffare mopedist alltid gjorde vid korvmojen till allas förskräckelse.
Så det gjorde han helt enkelt, helt okunnig om bränsle-luftblandningsförhållandets lära.
Inlärningskurvan för sådana nyfikna ungdomar är vanligtvis brant, idetta fallet stod en eldkvast upp framför/genom näsan på den motorburne ynglingen.
Vad lärde han sig på detta expriment nu då? Fimpa bara i fulltankade moppar där det inte finns någon gasficka.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng