Sv: Re: Tävlingsmotor funnit

Forum / Övrigt / SSR / Tävlingsmotor funnit / Sv: Re: Tävlingsmotor funnit

    oktober 23, 2011 at 08:44 #34234

    @nkro wrote:

    Ska inte skriva så mkt om bromsning här. Är ingen expert själv.

    Verkar vara ändringen från SAE till DIN. Finns dock fortfarande folk som anänder 25 och 1013, kanske för att kunna jämföra med jänkarna.

    Sen läste jag om några tidigare metoder SAE Gross som böts mot SAE netto. SAE Gross verkar visa betydligt mer effekt, Vilket syns på jänke motorer från 60 talet. Saab verkar dock bromsa mot ngn form av SAE.

    Niklas

    Hej Niklas,

    jag är inte hellare motorbromsexpert, men jag jobbade för 40 år sen några år i bilindustrien, också i Sverige. Efter denna tid har trimning altid varit mitt hobby, selvklart mest Saab. Den första Saab 96 2T köpte jag 1964 i Berlin, så jag ägar alla Saabar från 2T till turbo.
    Därför kommer jag i håg ganska mycket om gammel saabtrimning och bromsning.
    Tillbaka till bromsning:
    Bromsningen efter DIN 70020 och tillsvarende SIS motsvarar Nettoeffekt, dvs. bromsning på vevaxeln med alla (kanske dagens) testparameter.
    Bruttoeffekt bromsar man utan fläkt, vattenpump, luftfilter osv. Exakt beskrivet i DIN 70020 blad 4. Jag vill tro, att det motsvarar SAE Gross och DIN netto kanske SAE netto.

    Hälsning
    Hubbe