Sv: Re: Tempen för hög

Forum Modellspecifika forum OG900 Tempen för hög Sv: Re: Tempen för hög

#184178

jellybear
Deltagare

Hej och välkommen till forumet!

Jag tror du är rätt ute med kass kylare eller kass termostat. Motorer som går varma är tyvärr ganska vanligt på dessa bilar – ofta beror det på igensatt kylare eller termostatstrul, båda är en följd av att man har slarvat med byte av kylarvätska. Det som händer med gammal kylarvätska är att den förlorar sina rostskyddande egenskaper, och när det börjar rosta lite invändigt i kylsystemet så sätts kylarens kanaler igen av det skräp som då finns i kylsystemet. Det är vanligare än att du har en ispropp.

Det är busenkelt att kolla om kylaren är igensatt: Varmkör bilen, känn sedan med handen på flera olika ställen på kylaren.

    – Om kylaren är jämnvarm överallt är den ej igensatt.

    – Om kylaren är varm på vissa ställen men sval på andra så är kylaren delvis igensatt. Ibland kan det funka med spolning (tryck in trädgårdsslangen i kylaren och spola åt båda hållen), men oftast brukar man behöva byta kylaren.

    – Om kylaren är sval överallt så är det totalstopp i kylsystemet, då kan det vara flera fel: Vattenpumpshaveri (men det brukar märkas på missljud när motorn går), termostat som inte öppnar (ta ut termostatet ur bilen se om det blir bättre), totalstopp i kylaren (prova att spola och se om det kommer igenom något vatten överhuvudtaget) eller stopp någon annan stans i systemet.

Att kylfläkten inte går igång är skumt, det finns bara två tänkbara förklaringar (eftersom själva fläkten funkar när du ger den 12V):

    – Givaren (som sitter i vänsterkant på kylaren) är paj.

    – Att kylaren aldrig blir så varm att givaren slår till – vilket hänger ihop med punkten ovan när det är totalstopp i kylsystemet. Eftersom du konstatert att den nedre slangen på kylaren är kall så misstänker jag att det är det här som är skälet.

En annan ledtråd är att titta på hur kylarvätskan ser ut: Är den klarblå och fin, eller en brun sörja? Brun sörja = rost = risk för stopp i systemet (och då oftast kylaren för det är där kylkanalerna är som minst).

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng