Sv: Re: Termostat 900i 1990 16v

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Termostat 900i 1990 16v / Sv: Re: Termostat 900i 1990 16v

    februari 25, 2013 at 13:19 #194891

    @Hoggorm wrote:

    Tusen takk for at du svarer så raskt! Da virker det som om alt skal gå greit.

    Jeg bytter fordi CE lampa lyser. Temperaturen ligger på ca kl 4.30 istedet for 3 som den skal. Jeg tenkte dette var et typisk termostatsymptom, men nå har jeg lest at hvis termostaten er et problem så får man limp home. Stemmer dette? Bilen min går kjempebra, men som sagt med lav temperatur og CE lys.

    Mvh Håkon

    Temperaturproblemet kommer säkert ordna till sig efter termostatbytet. Hade samma problem själv (låg motortemp) och blev bättre efter termostatbytet (88C termostat). Så det är helt korrekt tänkt!

    Du borde inte få limp home pga termostaten! Det du kanske tänker på är temperaturgivaren som sitter på motorblocket mellan 2:an och 3:ans cylinder. Krånglar denna kan du få limp home. Du säger att din CE lampa lyser men bilen går bra för övrigt, har själv haft samma problem där också. Drar bilen ovanligt mycket bensin?

    Det som får CE att tändas är antingen: Tempgivaren, LMM (luftmassemätare), Lamdasond.

    Det KAN ju vara så att CE lampan lyser på grund av låg temperatur (någon som varit med om det?). Det ända som borde hända när du har så låg drifttemperatur i motorn är att den drar mer bensin på grund av att tempgivaren känner av låg temperatur och ger därför signal om lite extra bränsle.

    Lycka till!