Sv: Re: Termostatbyte V4-knöligare än vad jag trodde

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Termostatbyte V4-knöligare än vad jag trodde Sv: Re: Termostatbyte V4-knöligare än vad jag trodde

#130226
jonas e
Deltagare
Stefan wrote:
i min termostatsats är det en gummiring som är homogen och den stämmer medkatalogen där gummiringen sitter först , sen termostaten och sist packningen.
Är det en gummiring med spår i är det säkert fel.
Termostatsatser man köper passar oftast flera bilar så alla packningar behövs sällan.

jag har kapat den slitsade gummiringen och delat den i två delar, så att den blev ”homogen”. Hoppas det passar, möjligen blir den aningen för tunn. Såg även att den gamla gummipackningen var tillskuren, så det blev tydligen fel förra gången också.

Det är nog som du skriver att termostaten passar flera bilmodeller och då tillverkar man den gummipackning som passar för vanligast förekommande bil, inte Saab V4 alltså.

Anledningen till termostatbytet är att motortemperaturen stiger väldigt sakta, nålen stannar i bästa fall mellan kall och normalläge, tycker att nålen borde nå upp till halva skalan iaf, även om det är sommartermostat. Se bild.

trots detta var det inget synligt fel på den gamla termostaten, när jag bytte på min Ford Mondeo så hade termostaten fastnat i öppet läge, så då såg jag direkt att den var defekt.

Om problemet kvarstår vad är då felet?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng