Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Thermokontakt till kort- och långnos topplock › Sv: Re: Thermokontakt till kort- och långnos topplock
Man brukar kalla ett temperaturberoende motstånd för termistor. De kan således vara uppbyggda på flera olika sätt. Karaktestiken, dvs hur och inom vilket temperaturområde som denna resistansförändring sker, kan se helt olika ut. Du skulle i princip kunna sätta i en givare som visade att motorn var överhettad fast den bara var 40 grader varm. De resistansvärden som angavs vid olika temperaturer i ett tidigare inlägg på tråden, är sannolikt den karaktestik som givaren på Sporten ska ha.
Har inte hört det här med Volvo-givare men varför inte?
Jag har en 96-66 med elektrisk tempmätare. De runda tempmätarna med rör satt ivarje fall på 96 – 64 och jag vill minnas det satt på 96 – 65 också. Det som är bra med ”rör”-tempmätaren är att den visar temp oberoende av om tändningen är påslagen, om man nu tycker det är kul.