Sv: Re: Tjoho.

Forum Övrigt Allmänt Tjoho. Sv: Re: Tjoho.

#65393
mats jonsson
Deltagare

Visst om man nu behöver byta rör och någon slang. Men som kund vill ju inte jag betala för material som inte används. Eller hur? Det är därför verkstäder normalt separerar timdebitering och reservdelsdebitering ut mot kund. Undantaget är i huvudsak verkstäder som tar fram ”paketpriser” i kampanjsyfte för att locka kunder till sina verkstäder.

Om vi nu tar Saab, Volvo och VAG som exempel så tjänar inte de en krona på de här fasta priserna för byte av avgassytem, bromsbelägg och dylikt. Vitsen är att de ska locka in kunden, hoppas på att kunden vill passa på och åtgärda andra saker samtidigt och samtigt underhålla och, i bästa fall fördjupa, relationen med kunden så att denne inte ska bli ”otrogen”. Ha också i minne att de kunder man vänder sig mot har bilare av nyare slag och då är inte det här fastrostningsproblemet speciellt vanligt.

Tror inte att någon Saab-verkstad i dag skulle lämna fast pris på att ”fixa bromsarna på en V4:a” Däremot kanske man kan få ett pris på byte av bakhjulcylindrar exkl. eventuellt övrigt material. Bromsrenovering på en 30 år gammal V4 kan ju blir hur dyrt som helst. Eller hur?

Är vidare tämligen övertygad om att Saabs std tid för byte av två bakhjulscylindrar understiger 1 timme inklusive fördelningstid. Om jag inte missminner mig låg std-tiden för kopplingsbyte (V4) på ca 4.5 timmar inkl fördelningstid (bitid) och det tror jag att merparten av läsarna på den här sidan inte klarar av att slå. Det blir 3.83 tim verktid om man räknar med 15% bitid vilken är en vanlig faktor i sammanhanget.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng