Sv: Re: Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4 Sv: Re: Törstig V4

#46190

Nu har jag läst HELA tråden och bl.a. sett att jag redan skrivit här tidigare… :ID

Helt klart är att bränsleförbrukningen tycks skilja väldigt mycket från bil till bil och att det förmodligen inte enbart beror på körsättet. Att komma under 6,0 med saaben vore mycket trevligt och det ser heller inte omöjligt ut. Frågan är bara vad som måste till för att lyckas. Jag kan säkert finslipa körtekniken och vinna några procent till men jag har ingen lust att sänka marschfarten under 80.

Elektroniskt tändsystem kan rimligen ge bättre gnista som ger jämnare gång när man xperimenterar med magrare bränsleblandning. Bättre gnista kanske också ger snabbare och effektivare förbränning med mindre risk för knackning. När jag byggt min färddator (planeringsstadiet) kan jag sannolikt få svar på många frågor.

Jag är bl.a. fundersam till hur min ganska nya (NOS) förgasare mår egentligen såväl som förelaren och dess vakuumförställning. Motorn går ganska stånkigt på tomgång, luktar bensin efter avstängning och kan vara väldigt tjurig att starta halvvarm oavsett ren bensin eller inblandning av E85.

E85 sägs förresten vara ganska snällt mot känsliga ventilsäten jämfört med blyfri bensin. Gasol/propan lär däremot vara elakt som sjutton. (svårt att tillsätta blyersättning till gasol dessutom men det är ändå ett allt för krångelkrävande bränsle för min smak)

Om man inte är intresserad av motorn maximala effekt eller varvtal över 4000 undrar jag om man kan vinna verkningsgrad genom att mickla med kamaxeln? Att låta slipa en egen kam lär spräcka budgeten för att installera en liten begagnad turbodiesel men vad skulle hända om man flyttar kamdrivningen ett kugg eller två så att ventilrörelserna inträffar något senare?

Nedgångna ventilsäten borde inte ha så stor betydelse för bränsleförbrukningen förutsatt att ventilerna fortfarande är täta. Åtminstone inte så länge man kör med små gaspådrag i lägre hastighet. Vid sådan körning står förgasaren för den större strypningen. Eller?

Beträffande snåla bilar som individer hade jag för länge sedan en kompis som då nyss köpt en Volvo 245. Säljaren hade micklat ihop bilen av diverse delar och påstod att den nöjde sig med ca 0,7 på motorvägen. I helvete tänkte kompisen, en Volvo drar en liter oavsett hur man kör. Till vår stora förvåning stämde säljarens påstående ganska bra, bilskrället höll sig under 0,8 milen även vid farter kring 120! Det gick så ett år ungefär sedan hände något vi inte förstod som gjorde att den blev en vanlig Volvo… Tror det var någon lågfriktionsmotor med korta kolvsidor och en lite annorlunda strombergliknande förgasare. Säkert brytarlös tändning också. Ovanpå detta kanske ett ovanligt bra exemplar helt enkelt. -Tills något sket sig vill säga…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng