Sv: Re: Törstig V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Törstig V4 Sv: Re: Törstig V4

#49702

Att energiinnehållet är samma i 95 resp. 98 stämmer med vad jag tror mig veta. Redan i mopedåldern på 80-talet var det många fjunläppar som påstod att moppen gick fortare på högre oktantal men jag tror det handlade hjärnspöken och i vissa fall kall fuktig luft med mycket syre ihop med ställbart munstycke…

Fler hästkrafter ur högre oktantal borde däremot vara en sanning för moderna insprutningsmotorer med knackningssensor och gärna en turbo. -Elektroniken fläskar helt enkelt på tills motorn knackar och med bensin som tål högre tryck blir det förstås mer tjong i motorn om den klarar högre laddtryck och mer bensin. Detta är också orsaken till att bifuel-bilar ger fler hästkrafter på E85 som ju har ännu högre oktantal.

Om en gammal förgasarmotor i originalskick knackar vid rätt tändinställning beror det sannolikt på sotiga förbränningsrum, fel tändstift, fel tändinställning eller felaktig fördelare.

Länge tyckte jag att sen tändning borde ge lättstartad motor och förbryllades över att så inte tycks vara fallet. Snarare är det tvärt om. Många gånger har jag fått igång tjuriga kalla motorer genom att ge dem tidigare tändning under uppstarten. Har sedan läst något om att förbränningen sker långsamt vid låg fyllnadsgrad, vilket ju blir fallet vid start och tomgång. Med varm motor ger tidigt tändning knackningar och sen tändning ger hög förbrukning. Sen tändning ökar också det egentligen rätt mysiga bubblande ljudet ur avgasröret när man motorbromsar (vilket förstås inte märks med saabarnas frihjul). Sen tändning innebär rimligen högre värmebelastning på avgasventilerna och hetare avgasrör. Vill minnas att många biltillverkare för att minska halten av kväveoxider valde en senare tändning när avgaskraven skärptes. Detta på bekostnad av bränsleförbrukning m.m. Tillverkningsåret för en och samma bilmodell med identiska motorer kan alltså göra skillnad på förbrukningen om man ställer tändningen efter årsmodellens specifikationer!

Själv brukar jag oftast ställa tändningen på ”gehör”, d.v.s. köra motorn ordentligt landsvägsvarm och sedan vrida fördelaren mot allt tidigare tändning tills motorn spikar vid pådrag. Därifrån vrider jag tillbaka tills knackningarna upphör. Detta ska vad jag förstått ge snålaste gången men förmodligen inte den lägsta NOx-halten.

Spetsar man bensinen med E85, (som ju är ett magrare bränsle) utan att ha så mycket att motorn hackar, sägs det att man faktiskt kan minska förbrukningen något på en förgasarmotor. Detta ska hänga ihop med något om etanolens förångningsvärme eller något annat kemifiluriskt. Sedan minskar förstås också totala bränslekostnaden något, även när E85 som nu sägs vara dyrare att köra på i en bifuel-bil.

Jag har noterat stora skillnader i förbrukning hos min 96:a vid ganska små skillnader i körsätt och marschfart. Jag kan lätt få den att dricka över 8,5 medan jag till vardags klarar mig på ca 6,5. Nu när två avgasventiler börjat läcka har förbrukningen ökat till ca 7,5 trots mycket försiktigt körsätt. Dåliga avgasvetiler märks ganska tydligt på motorns gång, i synnerhet på tomgång. Dessutom är den kraftlös utom på höga varvtal. Med en fräschare motor hoppas jag komma under 6,0 vilket andra verkar lyckats med utan att köra extremt försiktigt. Får se vad den ”nya” bilen för med sig.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng