Sv: Re: Törstig V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Törstig V4 / Sv: Re: Törstig V4

    juli 1, 2014 at 13:44 #176919

    Har hört från glömd källa att man redan börjat byta startmotorer på en del bilar med dessa automatiska start-/stoppsystem. Under mina snart 30 år som bilförare har jag haft mestadels äldre bilar och nog har jag råkat ut för en hel del strulande startmotorer. Tror faktiskt aldrig jag råkat ut för en som varit tydligt utsliten, det har mestadels varit rost/oxid/segt klägg som hindrat drevet att kugga i snyggt eller så har solenoiden/kontaktorn haft slitet kopparbleck så att strömmen inte kommer fram. En enda gång har frihjulet i bendixdrevet gått sönder men det var på en rysk Lada Niva och de kan väl sägas varit en föraning om kvaliteten på dagens kinesiska lågprisprodukter… 😉

    Startmotorer är kanske ganska hållbara saker, även på äldre bilar? Har man som jag en oftast extremt lättstartad motor blir förstås slitaget på startmotorn mindre, men det går också åt mindre batterikraft vilket i sin tur medför mindre arbete för generatorn att hämta igen. Många gånger jag trott mig ha “duttat” för kort stund på starten har motorn överraskat med att stånka igång nästan magisk av sig själv ett ögonblick efter att jag släppt nyckeln/startknappen. Ibland händer det att jag missar en sådan gyllene start och då kan den i stället bli ganska tjurig. Naturligtvis händer det nästan bara mitt i Stockholm med en lång rad bilar bakom mig… Tack för det Murphy! I sådana stressande situationer kan bendixdrevet få för sig att inte kugga i och då gäller det verkligen att hålla sig lugn och vänta de där evighetslånga sekunderna tills kugghjulet spunnit färdigt, annars blir det ju bara ett skärande skrapljud också på nästa startförsök… Startmotorn kunde ha dessa dumma små ögonblick för sig långt innan jag började stänga av motorn i rullningsfasen och vid rödljusen och jag tycker inte problemet har ökat med tiden.

    Om min startmotor brakar ihop snart kommer det egentligen inte bevisa någonting alls, och när den väl lägger av blir det så klart en ingående dissektion.
    Kan man som stockholmspendlare spara flera hundralappar i månaden på att stänga av och starta om motorn stup i kvarten och startmotorn ändå håller minst ett par år har man sparat in kostnaden för en renovering. Samtidigt har man besparat naturen och stadsfolkets lungor en hel del utsläpp.

    På tal om moderna bilars automatiska start- och stoppsystem körde jag för första gången en sådan härom veckan. USCH säger jag bara! Dagens fantastiska elektroniksystem lever sitt eget liv och klappar glatt bilföraren på huvudet. Elektrisk servostyrning som anpassar servokraften efter hastigheten är ett annat exempel på förmyndarelektronik. -Jag körde en Renault Clio för några år sedan och dess styrservo var långsamt och hade dessutom distinkta nivåer för olika stark servoverkan. Det kändes som att någon annan höll i ratten samtidigt… Värsta exemplet på förmyndarelektronik är ändå antisladdsystemen, fyyy så läskigt att köra sådana bilar! ABS tycker jag däremot är hyfsat ok, finns inte så mycket att misstolka av det föraren menar när hen trampar hårt på pedalen.