Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Törstig V4 › Sv: Re: Törstig V4

Klubbsidans saabfakta säger: ”Tvåstegsförgasare under modellåret (1977B) 68 hk och lägre bensinförbrukn.”
Verkstadshandboken säger”Max vridmoment (DIN) 113 Nm vid 2500 rpm (t.o.m. 1977) och max vridmoment (DIN) 113 Nm vid 3000 rpm (fr.o.m. 1977 B)”
I övrigt hittar jag inga prestandapåverkande skillnader, kamaxlarna är samma vad jag förstått. Den påstådda minskningen i bränsleförbrukning avgörs alltså enbart av den nya tvåportsförgasaren. Det måste även vara denna som flyttar upp max vridmoment från 2500 rpm till 3000. Jag tycker det är ett stort skutt för att orsakas av ett förgasarbyte men är vridmomentkurvan ganska flack i hela det området behövs förstås inte så mycket.
För mig som eco-freak skulle det kanske vara intressant att byta till tvåportsförgasare? Fast jag tycker allt att ändrad förgasarbestyckning eller optimal utspädning av bensinen med E85 borde ge samma förbrukningsminskande verkan, fast motorn får kanske lite mer allmänsmidig gång med tvåportaren? Nä, det känns inte värt besväret att byta hela insugslimpan bara för att få en annan förgasare när jag ändå späder ut med E85 för magrast möjliga blandning utan ryckningar.