Sv: Re: TRANSPORT av bildelar och bilar – Tillgängligt

Forum Övrigt Off Topic TRANSPORT av bildelar och bilar – Tillgängligt Sv: Re: TRANSPORT av bildelar och bilar – Tillgängligt

#49480
kaparn
Deltagare

Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren. (Förarens vikt anses vara 75 kilo) När man gör en registreringsbesiktning kontrolleras bränsletankens storlek och vikten avgörs därefter enligt en schablon av besiktningsmannen lite godtycke finns här så att en direktimporterad bil kan ha en annan vikt än en som är såld i Sverige. Om bilen har dragkrok är vikt pålagd även för denna, det görs även det av besiktningsman vid reg. besiktning.

Om man kommer farande med en bil på släpvagn så brukar Polisen kolla tjänstevikten och så bang! får man böter för övervikt.
Om man kör en bil på ett lastbilsflak så måste snuten ha en våg för att avgöra vikten det räcker inte med bara tjänstevikt.
Man kan ju skruva av plåtarna på bilen man har på släpet, hövda att det är bilskrot man kör och kräva en vägning, Risken är då att Farbror P tror att man snott det som står på flaket och man blir därför inlåst över natten. 😯

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng