Sv: Re: Triumph motor ut B motor inn i en 99 1971 modell

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Triumph motor ut B motor inn i en 99 1971 modell / Sv: Re: Triumph motor ut B motor inn i en 99 1971 modell

    maj 2, 2002 at 09:02 #63787

    Jag håller med dig om att det är lättare att renovera en B-motor. Mest beroende på att det kan vara knepigt att få loss topplocken på Triumph-maskinerna och även på att det är lättare med delar till B-motorn. Visst, du får ju några hästar till men annars är det inget större fel på Triumph-motorerna.

    Fel egentligen att ge Triumph skulden för dessa. Saab var väldigt involverade i dess konstruktion och att de kom att kallas Triumph-motor hängde nog mest på att det var Triumph som tillverkade dem. Triumph har ju genom åren byggt en rad andra motorer och de brukar fungera bra.

    Just den motorn som hamnade i 99:an var förberedd till att bli en V8. Därav det vinklade topplocket. Dock så kom det en oljekris emellan och att sälja en 99:a med V8 hade nog varit svårt i Europa även om det säkert hade varit gångbart i USA som på den tiden kanske inte var en lika viktig marknad som den är idag för Saab.

    Triumph tog steget fullt ut som bekant och V8:an slängde man ner i Triumph Stag. När Saab (Scania) tog fram B-motorn i Södertälje så tycks man ha haft karbonpapper mellan Triumph-motorns ritningar och B-motorns. Vad man i stort har gjort är att man har tagit till lite med dimensionerna och plockat på en dubbel kamkedja. Tyvärr var det så med 1.85-litern att den höll inte för några större trimningsäventyr vilket kanske var dess största nackdel. Den hade sannolikt inte pallat något turboaggregat utan stora modifieringar.

    Undrar hur det var med 72:or och B-motorer. Jag har haft några med 1.85-litern genom åren men ingen 2.0. Den iaktagelse som jag har gjort är att det är väldigt många finskbyggda 99:or som fick B-motorn. Kan det ha funnits någon systematik här? Att alla bilar från Uusikapunki fick B-motorn eller så? Finns det någon kalenderbitare som kan något om detta?