Sv: Re: Trycka ut stor plåtbuckla

Forum Modellspecifika forum OG900 Trycka ut stor plåtbuckla Sv: Re: Trycka ut stor plåtbuckla

#193438

mike_og
Deltagare

Lite svårt att svara utan att se det.
Jag brukar rensa bort all skit, och massa, så man ser hur det ser ut. Sedan är det bara att hamra på med en bra hammare/klubba/eller rikthammare.
OM det går att banka ut, tål plåten våldet..om det inte fungerar utan att förstöra plåten, skär bort och svetsa ny plåt.
Sprickorna du kan få, glipor etc…måste ändå fixas så var inte rädd för att rikta, med lite våld på undersidan.
Men om du är smart..rensar du bort färg först. Skulle du sedan behöva svetsa är halva arbetet gjort. Även om du ber någon svetsa åt dig.

Det svåra är…om du har rubbat måtten på bärarmens fäste…sitter det ju lite snett. Inget omöjligt jobb, men kolla den andra sidans mått till olika punkter så de blir lika.
Om du vill vara klurig..ut med mattor, baksäte etc. In med ett par klossar, en domkraft på dessa, en stång uppåt (regel) en eller ett par reglar i dörrhålet (4 dörrars) tryck ned golvet med domkraften som trycker både upp och ned, när du pumpar.
Mothåll i dörrhålet MÅSTE vara stabilt så du inte trycker mer där än på golvet..då går ju inte dörrarna igen… 😉

Annars..lägg en balk/regel på golvsidan tvärs över..spänn fast denna i dörrhålen..pressa nu in något mellan denna balk och golvet..voila..golvet trycks ned.
Allt handlar om planering och förberedelser, så klura mer än du bankar/fixar/donar…
Om all plåt är ok, ingen rost..låt bärarmen sitta kvar medan du riktar om fästet, så den inte tillåts röra sig fritt.

Om du inte lyckas..så har du varit för feg/försiktig. Tänk på att därunder är det bara plåt, rostskydd färg och underredsmassa, så du får det hur fint som helst med en pensel. Undertill krävs ingen finish, bara det är tätt, helt och rent.

Varningar gäller bara att du inte rubbar läget/får det rätt vad gäller bakre bärarmens fäste, att du inte ändrar tröskelns läge.

En orsak till att du skall ta bort färg och massa är att ditt bankande inte ger något bra svar om hammaren studsar med massan. DU ser inte heller om du har verkliga sprickor eller hål, med denna kvar. Massan ser ut som om den skadas om du slår på denna (inne i bilen) men det är ju bara färg som lackerats ovanpå denna.

Vad kan det ta i tid? Tja att förbereda är det som tar tid..så säg totalt ett par timmar.

Vad göra först? Kolla så du inte har rostig plåt på undersidan !!!!! Kan du knacka hål på något ställe, skaffa plåt och svetsa ALLT, inte bara där rosten var!!!
Lämna bort? Tippar att killen på gatan fixar det för en tusenlapp, om du gör för och efterarbetet själv.

Hur vet jag detta? 😉
Det största rostjobbet jag gjort var på en 245’a..alla 4 golvdelar, 2 reservhjulsbaljor, 2 trösklar, en bärarmsinfästning..plus förstärkte runt draget, tog mig en helg. Ca 8 timmar totalt. Ditt golv är ca 15% av det jobbet.

Där de flesta gör fel, är att de fegar, vågar inte skära loss stora bitar, och missar då att det är just hela bitar som är lättast att få till snabbt och rätt.

Ett långt svar..kunde blivit kortare om du fotograferat ditt problem och lagt upp ett par bilder !!!

Se till att du nu planerar varje hammarslag, så du vet vad du vill uppnå och kollar varje slags resultat/mäter.
Har du tur, så räcker ett par slag på rätt ställe, på en kloss, så du påverkar en större yta.

Inget fjutteknabbande! 😉

Lycka till!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng