Sv: Re: Tvåtaktare vid extrem kallstart?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tvåtaktare vid extrem kallstart? Sv: Re: Tvåtaktare vid extrem kallstart?

#51644

John Ahlberg
Deltagare

@dicst wrote:

John, nu har väl inte du alla cylindrar i verket heller va? Du har väl kopplat bort nån i jakten på bränsleekonomi? Då är det väl färre som hjälper till att jobba igång motorn oxå när det är trögt tänkte jag.

En mindre artig person skulle kanske uttrycka det med ”inte alla hästarna i stallet” istället… 😀
Men helt sant, min V4 är en V3 för närvarande, och att ha en dödkolv med tillhörande läckande ventil gör nog mer ont än en 5W40 syntetolja gör gott vid extramare kallstarter. Kanske 25% E85 inte heller ger den bästa knuffen i kyla, men det riktigt dumma var att jag råkade spilla vatten i förgasaren till följd av en värmande vattenpåse som sprack… Att jag plockade bort stötstängerna till treans cylinder är en vinternödlösning för att hindra att toppen spricker innan det blir väder för toppbyte. (fast jag byter nog hela bilen)

Tillbaka ON topic:
Ja en snöskoter bör ju vara lättstartad i kyla men nuförtiden är ju fyrtaktarna ganska vanliga och de kan väl knappast var allt för usla att starta? Å andra sidan är väl också elstart det vanligaste nuförtiden.

Det där med elektrisk bränslepump kan absolut vara en fördel om bilen stått ett tag och det är svinkallt, i synnerhet om batteriet inte är nytt och fräscht. Jag hade för 15 år sedan en Lada Niva med både startvev och en handspak på bränslepumpen. När det var riktigt kallt handpumpade jag fram bensinen och oftast gick det att göra ett antal pumpslag innan flottörnivån var i topp. Därefter drog jag runt några varv med veven innan jag slog till startmotorn. I de flesta fall startade bilen omedelbart. En av de mest vintervilliga bilar jag haft var paradoxalt nog en liten Fiat 126 med tvåcylindrig luftkyld svansmotor. Svinkall att åka i och livsfarligt igenisade fönster men den startade i alla väder och temperaturer.

Att Saab övergick från elpump till vevhusdriven membranpump antar jag var av kostnadsskäl. Eller kan elpumpen ha varit en källa till driftstörningar? Man kan ju göra som flygfolket och ha en pump av varje sort!

Finns någon anledning att vara mer försiktig med en tvåtaktsmotor än med en fyrtaktare vid kallstart? Kan t.ex. oljan klibba sig kvar i vevhuset så att cylindrarna går torrare innan motorn är varm? Kan vevaxelns lager, tätningar m.m. vara känsliga när det är trögt och glappt? Har inte tvåtaktare ofta ett större kolvspel också, som kompensation för formändringen av att avgaserna blåser förbi kolvtoppen? Det kan ju vara anledning att köra extra försiktigt medan en tvåtaktare värmer upp.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng