Sv: Re: Tvåtaktständstiftsproblem?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tvåtaktständstiftsproblem? / Sv: Re: Tvåtaktständstiftsproblem?

    december 30, 2004 at 23:30 #78905

    Gubbkörningsproblem!!?

    Skämt åtsido, de här problemen kan ni lätt komma ifrån bara tändsystemet i övrigt är i 100%-ig kondition och rätt inställt.

    Dåliga tändkablar t ex orsakar helt naturligt spänningsfall, och då hänger inte stiftet med att antända tillfört bränsle. Det surar.

    Jag har åkt över 15 000 bruksmil med tvåtaktssaab på 90-talet. Stiftloppor var ett ytterst sällsynt problem. Vanligare var fuktiga fördelarlock; vilket kunde “släcka” en cylinder.
    Efter urblåsning av locket och torkning av något blött stift gick det som det skulle igen.

    Tändstift och tvåtaktsoljor vill jag bestämt hävda att de utvecklats till det bättre i modern tid! Enorma nedsotningsproblem förekom på Saabarna förr i tiden gällande hela, och då menar jag hela, avgassystemet. Från avgasportar och bakåt. Idag märks det endast på en och annan igensatt bakre ljuddämpare.

    Betr stiften pratades det om maxlivslängd på c:a 1000 mil förr i tiden. Har själv kört över 1500 på en omgång begagnade, så vi pratar 1500 +…

    Har alltid haft filosofin att använda beg. grejor i största möjliga utsträckning…så även med stift. Köpte för 15 år sedan på mig ett 20-tal nya 2-t stift (Champion) på en marknad för framtida behov.. de ligger fortfarande ouppackade…

    Har aldrig monterat ett nytt stift i ngn av mina egna 2-t Saabar!

    Tvättade runt 1994 en massa beg stift som följt med div inköpta delpartier. Badades i avfettning över natten, blåstes rent med tryckluft, las i ugnen hemma.. tejpades ihop 3 om 3…

    Sedan användes de och varje omgång fungerade klanderfritt minst 1000 mil, ofta mer. Och då handlade det inte om lite stillsam landsvägskörning i jämn fart, utan såväl kärrdragning som tidningsdistribution. Min -63:a resp -66:a var väl vid dnna tid landets kanske äldsta tidningsbilar, tänk körförhållandena; ettan-tomgång, ettan-tomgång gånger 300 brevlådor.. aldrig en loppa eller överhettad motor. Enda problemet var att generatorn inte hängde med för denna sortens körning i -66:an, det blev batteribyte under passet…

    Fabrikaten: NGK A7:or, helt outstanding vilket bör gälla än idag!

    Tvättade även div Bosch o ND, vilka inte funkade lika bra.

    Men andra bra fabrikat var Champion, Hitachi och
    Beru; en överraskning var även en omgång AC-stift (C82 Commercial hette de!) som suttit i en 93-motor sedan tidigt sjuttiotal) Tvätt och de fungerade väl!

    Gångegenskaper o bränsleförbrukning påverkades ej negativt av att använda stiften så länge.

    Summa summarum; Åk med bästa möjliga fabrikat, överdosera ej oljeinblandningen och se till att tändsystem+ avgas är i bra skick resp har rätt genomsläpp.

    En annan viktig sak är kolla så tändstiftsisolatorn inte uppvisar missfärgning av rost. I så fall är det otätt mellan isolator och metallkropp, och där kan fukten lägga sig med överslag som följd. Kassera ett sådant stift.

    Ett blött stift som gått lite räddas med härovan beskriven metod; avfettningsbad, blås rent, lägg i ugnen—det funkar!

    Och givetvis– glöm inte ställa in elektrodavståndet på stiften! Superviktigt! Skall vara 0,7 mm.! / Matte R