Sv: Re: Uppstart av motor i okänt skick?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Uppstart av motor i okänt skick? / Sv: Re: Uppstart av motor i okänt skick?

    juni 12, 2012 at 10:43 #44751

    Yup.

    Först låter jag dem stå med nån olja i kannorna så länge jag ids.. typ spillolja eller ännu hellre Tri-Flow (sprayburk).

    Sen satte jag upp ett tändstift i svarven och svarvade bort klämningen så jag fick bort porslinet.
    svarvade till en lagom stor järndutt (stack av en M8-skalle) som jag svetsade fast istället, plansvarvade och borrade och gängade så man kunde skruva dit en smörjnippel. Nu börjar det klarna?

    Sen tar man den cylinder som står närmast övre dödpunkt och fyller den med spillolja (lika bra, för oljan rinner ändå ut på backen sen). Så fullt som möjligt, eftersom oljan är billigare än fett, och så pumpa med fettsprutan. Det är ett gammalt knep, som funkar. Det är ett sjuhelsickes tryck i en fettspruta nämligen uppåt 100 bar, och kolvarna brukar sällan sitta särskilt hårt, gjutjärn är ju rosttrögt, och även fjäderstålet i ringarna är ganska obenäget att rosta, så det är oftast ganska lätt att få loss.

    När det väl är loss brukar försiktig rundvevning med olja i räcka för att få dem helt godtagbara igen. När det gäller båtmotorer brukar jag veva runt dem för hand tills det inte känns när kolvarna passerar gamla “fastläget”, sen startar jag dem och låter dem gå med 3-4x oljeinblandningen i en tunna några timmar.

    Kompressionsprov på det brukar visa helt OK…

    /M