Sv: Re: USA-import av 900 1990-1993?

Forum Modellspecifika forum OG900 USA-import av 900 1990-1993? Sv: Re: USA-import av 900 1990-1993?

#125757
jean
Deltagare

Jag har köpt ett antal bilar i USA via ebay och det har varit ca 60% utdelning, och då menar jag hur många som verkligen var som annonsen antydde. Desvärre var ju 40% rena vraken när de kom hem, amerikanerna har t.ex en frikostig syn på vad rost egentligen är. Många menar att ”icke synlig rost” = ”ingen rost”, och då kan man tagit färg, plast eller vad som helst och lappat ihop det med. Ser man inte rosten, finns den inte.

Bilprovningen i Sverige säger att bilen skall vara nyare än -89 års modell då strängare avgasregler kom och lite annat. Sen tillkommer ombyggnad av diverse lysen, typ blinkers och bromsljus, sen skall sidoblinkers dit på skärmarna, chassinummer stansas i ramen, det skall finnas intyg på motoreffekt och tankrymder, är bilen nyare än -96/10 tillkommer bullerintyg och bromsintyg. De två sistnämnda vet jag att det är få tillverkare som ger ut i Sverige idag. Vet inte hur detär med SAAB faktiskt.

Frakt för en normalbil idag från amerikanska östkusten till Göteborg går på ca 1800$, sen tillkommer tull och moms på allt, dessutom lite ströavgifter såsom hamnavgift i Gbg, avgift till bolag som tullar och momsar, m.m, allt detta brukar handla om ca 3-4000:-. Sen är det viktigt att veta att bilen ifråga inte får köras på svensk mark förrän den är kontrollbesiktigad, dvs man måste ta hem bilen med trailer. Ska man tjäna någonting alls på detta, förstår alla att bilens pris i Sverige måste vara rätt högt. Då kan man tjäna pengar. På en ”dussinbil” som 900 tror jag det är helt omöjligt, ens på cabbarna.

Ett litet exempel:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cars-Trucks___900S-5-SPEED_W0QQitemZ170252139931QQddnZCarsQ20Q26Q20TrucksQQddiZ2282QQcmdZViewItem?hash=item170252139931&_trkparms=39%3A1%7C65%3A10%7C240%3A1318&_trksid=p4506.c0.m245

900 S -97 i Florida, ca 17000 mil, 2800$

Då räknar vi: 2800 + 1800 (frakt) = 4600$
Tull: 460@
Moms = 1,25 x (4600 + 460) = 6325$ = 40000 SEK i runda slängar.
Tillkommer: Diverse typ hamnavgifter, ombyggnad av blinkers m.m. 4000:-
Buller och bromsintyg (om dessa går att få via SAAB / Bilprovningen) 7000:-
Regbesiktning och vägning: 1300:-

Summa: 52300:-

Den dyraste 900S -97 jag hittade på Blocket kostade 29500:-

En 900 Aero Cab -91, att betrakta som renoveringsobjekt men ändå skaplig kostar 4000$ och då blir den klar i Sverige för ca (4000 + 1800) * 1,375 + 4000 + 1300 = ca 42000 klar i Sverge, och det är ju förvisso billigare men ändå inte tillräckligt billigt då man har jobb framför sig.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng