Sv: Re: Utvecklingen i Saabaffären

Forum Övrigt Allmänt Utvecklingen i Saabaffären Sv: Re: Utvecklingen i Saabaffären

#149721
anders
Deltagare

Min personliga reflektioner:

1. För mig verkar GMs agerande under detta år trovärdigt. Jag vill tro att man försökt få Saab att överleva på något sätt, och att försäljningsprocessen varit mer än ett spel för gallerierna.

2. Jag tycker inte heller att man kan klaga på regeringen, jag anser att dom har gjort det dom ska. Många andra länder lägger massor av skattepengar på att skydda sin industri och sitt jordbruk, men jag kan inte se att det kommer något gott ur sånt. Man lindrar symptomen så att problemen kan leva vidare bakom den polerade ytan.

3. Vad som gått snett är att man gjort fel gång på gång, både före och framför allt efter GMs övertagande.
– Jag ansåg i min ungdom att man Saab borde bygga en bil att utmana Golf GTI fast lyxigare. Den bilen som jag tänkt kom till slut, men då hette den Audi A3 och inte Saab.
– En helkombi borde ha funnits redan på 9000, borde inte ha kostat många kronor att få till.
– 9-3:an som kom för sju år sedan borde ha kommit som en kombi och halvkombi först och en sedan SIST. Är halvkombin inte tillräckligt ”fiiiin”? Porsche finns nu med halvkombistuk, så Porsche är alltså inte fint nog?????
– Hattandet med bilmodeller som varit på gång men sedan lagts ner. Saab hade inte resurser att starta projekt utan att slutföra dom
– Vet minst en återförsäljare som inte fick fortsätta sälja Saab för att bilhallen inte var tillräckligt fin, det skulle vara klinkerplattor på golvet. Sånt kan man ägna sig åt när man är på Audis nivå, inte när man kämpar för att komma dit. Försöker man gå från 100 000 till 150 000 sålda bilar behöver man all försäljning man kan få, man måste jobba med produkten och inte ”förpackningen” vilket golvet i bilhallen är.
– Saabillacen? Varför? Hade nån undersökt marknaden eller var det bara resultatet av ett internt spel med produktionskapacitet och dragkamp mellan Trollhättan och Russelsheim?
– Kvalitetsproblemen. FÅR inte förekomma.

4. Konungen är död, länge leve konungen. Bilfabriken finns kvar, även om inventarier tycks vara på väg till kina. Vi har också en region med duktiga bilbyggare, nätverk m m. Kan Saabfabriken bli en företagspark med bilförädling, underleverantörer till andra märken, ambulans- och limousinbyggande på Volvobas kanske?

5. Eller är detta inte slutet? Kommer någon när röken har lagt sig och tar över? Någon som inte ville ta över ett ”levande” Saab utan ”återuppväcka” istället

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng