Sv: Re: V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?) Sv: Re: V4 saknar ork på högre varv (kopplingen?)

#51263

Minnet sviktar, men sitter inte växellådsdreven för de högre växlarna med enbart presspassning? När jag körde V4 ”första omgången” för 20 år sedan gjorde jag av med växellådor och har för mig att jag tappade drivningen på trean eller fyran till följd av att drevet släppte från axeln så det bara slirade. Jag blev mycket förvånad över fenomenet så jag rev lådan i ren nyfikenhet innan jag dumpade den på skroten. Om detta fel uppstår antar jag att drivningen försvinner ganska fullständigt på ett litet ögonblick och inte som med en slirande koppling att man kan undvika slirning genom att gasa försiktigt.

Är det kopplingen som slirar märks det så klart tydligare ju högre växel man kör på. Om pedalspelet aldrig justerats är det förmodligen noll och i så fall snurrar urtrampningslagret konstant (och ohälsosamt). Det brukar lätt kunna avslöjas genom att köra försiktigt på hög växel så kopplingen INTE slirar och sedan försiktigt trycka på kopplingspedalen utan att lätta på gasen. Går motorvarvet upp utan att man behöver trampa ner mer än någon centimeter eller två är kommlingslamellen troligen ganska ”rökt”.

Ibland kan man förlänga livet på en sliten lamell (och på urtrampningslagret) genom att justera pedalspelet. På saabarna lossar man låsmuttern runt den lilla skruven med fyrkantig skalle på höger sida av kopplingskåpan, skruvar ut denna tills man har lagom spel och drar sedan åt låsmuttern igen. Spelet kan man känna med hävarmen eller se genom inspektionsluckan.

I flera trådar har jag läst att det verkar vara problem med en del nytillverkade kopplingssatser. Jag monterade Sachs, som ju borde vara pålitliga grejor, och har sedan dess problem med att det inte kopplar ur ordentligt. Jag måste slå i växlarna och bilen kryper sakta framåt på riktigt slät mark trots att pedalen är i botten. Det blev aningen bättre med shimsbrickor mellan växelhuset och slavcylindern men nu är det så tajt justerat att jag kan höra kopplingshävarmen snudda vid tryckplattan ibland när jag trycker pedalen hårt i botten. Om jag förstått rätt beror felet på att lamellen är aningen för tjock och då hamnar tryckplattans nav för djupt när man monterar ihop kopplingen. Någonstans har jag läst att man kan justera detta med shimsbrickor mellan tryckplatta och svänghjul.

Byter man koppling på en V4 ska man alltså kolla noga att den kopplar ur fullständigt innan man skruvar ihop rubbet och kör ut ur garaget! -Dra ihop motor och låda med två skruvar, lyft upp ett hjul, lägg i fyran, låt någon trampa ner pedalen och känn efter innan fler prylar skruvas ihop och kylvattnet fylls på!

Kan det förresten gå att pilla in shimsbrickor under tryckplattan genom kopplingskåpans inspektionslucka om man har en stor portion tålamod? Eller kanske limma en uppslitsad shimsbricka direkt på urtrampningslagret eller kopplingsnavet? Jag är otroligt trött på att det inte går att koppla ur ordentligt!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng