Sv: Re: V4 trim => insugsflöden

Forum Övrigt SSR V4 trim => insugsflöden Sv: Re: V4 trim => insugsflöden

#110029
xpniklas
Deltagare

Hej

Jag lade en förläng morgonfika på att svara på fulings inlägg och så hängde det sig när jag skulle lägga ut det 🙁

Det kändes som en betoning på det som jag just hade skrivit.
Jag trodde först att Görans gav bort sin bok men skillnaden ligger tydligen i att han är aktivt på ett forum och svarar på frågor.
Det är något som jag helt enkelt inte har tid till.

Jag arbetar på dagarna med motorutveckling och på kvällarna med kunders delar och motorer.
Det spelar ingen roll hur många frågor jag svarar på, raceveven blir inte klar för det.

Svaren på de flesta frågor finns i manualen just så jag inte behöver svara på dem en gång till. ”Det står i manualen” är mitt standard svar till kompisarna.

Sedan många år står det längst bak i XP-manualen;
”De som köpt denna manual och bygghandledning av mig ger jag rätten att återkomma till mig för ytterligare råd och tips om sin trimning. Jag uppmanar er alla även att återkoma med resultatet av er trimning och övriga kommentarer om innehållet i denna handledning eller tips om vad jag kan hitta ytterligare information”

Detta innebär att jag dagligen får besvara mail från XP-användare om bestyckningar och individuella avväganden på deras byggen. Något som hade varit tråkigt i längden att lägga ut på ett forum och dessutom mycket av privat karaktär.
Eller skall jag lägga ut min privata email på nätet för alla att se? Både mycket olämpligt och troligtvis även olagligt med tanke på PUL.

Jag har således från början gått ut med att jag samlar in information således är det inte ”min sanning” utan sanningar som generationer av SAAB-trimmare samlat på sig, och skulle det vara någon felaktighet så har jag uppmanat XP-användarna att återkomma till mig med korrektur så att jag kan justera.
Jag har för närvarande 6 XP-användare som får nya upplagor utan kostnad bara för att korrekturläsa och återkomma med hittade stavfel, synpunkter eller faktafel.

Angående att jag skulle sälja grejer med betydligt öppnare hållning.

Jag lade tidigare ut blänkare när jag gick ut med ett infomail till XP-användarna om en ny produkt vi tagit fram eller hittat en leverantör till.
Då fick jag kritik för att jag var för hemlighetsfull, så därför började jag lägga med en bild så att alla kunde avgöra om det var av intresse för dem eller ej.
Men eftersom vi bildat firma och många produkter försäljs genom firman så var jag tvungen att sluta med det då man ju ej får göra reklam på forumet.

Jag kan ju här tex nämna solfjäder tryckplattan till V4 som vi tar 500 kr mindre för än ”Din rally Butique”, och smidda Mahle kolvar till V4 som vi tar ca 700 kr mindre för än Dalhems. Dvs genom att köpa någon av dessa produkter så sparar man mer pengar än vad det skulle kosta att köpa en eller tom 2 XP-manualer då de ligger på 350 kr utan mallarna för XP-avgas systemet.

Här är målet att kunna förse SAAB åkare och framför allt medlemmar i SSK med billiga delar för att hålla sina bilar rullande och då rullande fortare än någonsin.
Tanken med inköpet av en manual är att jag inte skall behöva svara på de mest grundläggnade frågorna och dessutom så får kunden en stor källa av information för att undvika haverier som kan bli mycket kostsamma i både tid och pengar.

Den finmekaniska firma som gör de flesta av mina delar tar 600 kr i timman + moms = 750 kr/h.
Passa dig Hillby dina insug kan bli dyra att flöda om jag skulle fakturera 😉

En del av XP-produkterna kan vi lägga ut på classicsaabracing, momsade och klara.

När jag tar fram en ny provserie på 10 ex så görs det ofta ”ideellt” och via kaffekassan, då kan man inte gå ut med dem på en officiell hemsida.

Produkten provas istället ut av XP-användare och förhoppningsvis tar den första 10-serien en del av utvecklingskostnaden.
Om allt funkar bra så kan man sedan ta fram ett marknadsmässigt pris och gå ut officiellt med produkten. Blir det mycket kostsamt så kanske det inte blir mer än en första serie på 10 omgångar och då är de bara de XP-användare som nappade på det första erbjudandet som kommer att ha dessa delar.

Detta är ingen musselförening, det är bara så det blir med de skattesatser som vi har i detta land.

Jag åker ju runt på de flesta SAAB marknader och tar då med mig de XP-delar som finns i lager så att
alla och envar chans att köpa. Delarna finns även med på min prislista som vem som helst kan få.
Dessutom så finns det specifika monteringsanvisningar för flera produkter och ofta så skickar jag med utvalda sidor ur senaste versionen av XP-manualen för att icke XP-användare som köper trimdelen inte skall missa någon primär information vilket annars kan orsaka problem.

Förutom det så ligger jag ute med flertalet månadslöner i prototyp delar, kassationer och restlager.
Den senaste V4 delen, hårdeloxerade aluminium ventilbrickor som väger mindre än hälften av original är ett bra exempel. Här var jag tvungen att beställa hem 10 omgångar för att firman som gör dem skulle vilja besvära sig, och då blev de 250 kr billigare än de inte ens eloxerade brickorna som TG-motor säljer.
Trotts att bara fyra personer nappade på dessa så körde jag en 10-serie.
Inte någon ekonomi i det men jag får hjälpa SAAB entusiaster med att få fram nya trimprodukter till V4 som är bättre än de SAAB Sport&Rally sålde, och det är sådant som inspirerar.

Nåväl, nu har jag inte tid att skriva mer, måste jobba.

Ser fram emot ikväll för då kommer Andreas hit med lite insug som vi skall flöda 🙂
Tyvärr så är det toppenväder med 27 grader varmt och solsken.
Min Sambo skall ut och ta en öl i kväll med en kompis, men jag valde bort att följa med, jag känner att jag vill prioritera att föra vår hobby framåt.

OK and Out.

XP-Niklas

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng