Sv: Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??

Forum Modellspecifika forum 9000 Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t?? Sv: Re: Vad tycker ni om Saab 9000 cse 2,3t??

rodder76
Deltagare

Grattis till ett trevligt bilval, och förhoppningsvis kommer du bli lika nöjd som många av oss andra.
Eftersom vi pratar rost så tänkte jag komma med några tänkvärda detajer.
Framskärmarna har en förmåga att rosta kl.12 precis ovanför hjulhusöppningen. Det börjar att se ut som ett oskyldigt stenskott, men kommer i själv verket innifrån. Innan du hinner reagera så har du ett knytnävsstort hål mitt på skärmen. Tråkigt och fult, men bara kosmetiskt.
Dörrar rostar de med, men även här handlar det om kosmetika. Dörrar finns det gott om och går att hitta relativt billigt. Framskärmar är det sämre med. Skroten vet om problemen och tar bra betalt för dessa.
Värre är det med delar som inte kan bytas med skruv och mutter.
Ett inte sällsynt problem är rost i vindruteramen. Detta uppkommer framförallt på bilar där vindrutan någon gång blivit bytt. På STCS finns det till och med en glasmästare som ”erkänt” glasmästarnas slarv som medför gravrost för 9000-ägare. Många 9000 har skrotats när det rostat för mycket runt vindrutan. Så håll koll och försök åtgärda problem innan de blir för stora.
En punkt att kolla lite extra på: Plåtfalsen som skapas av golv samt tröskellåda. Precis vid främre domkraftsfästet. Om det rostat här så att två av de punktsvetsar som är precis vid domkraftsfästet, rostat sönder/av. Då kan golvet vika upp sig när man ska höja bilen. Relativt lätt fixat, och det är faktiskt rätt lätt (med en svets) att förstärka upp så att detta inte ska inträffa. Tyvärr upptäckte jag detta ”för sent”.
Bakre hjulhus. Här kan det rosta ”lite överallt”. Dels längs skärmkantslisten. Dels kan man få hål från hjulhuset in i tröskellådan, samt att man bakåt till kan få rost i bakre nedre plåten, bakom själva hjulhuset.

Nu låter detta rätt skräckinjagande med all rost. Men överlag så anser jag att 9000 håller sig rätt bar rostmässigt, och framförallt är det sällan som de rostar alvarligt i bärande delar. Det handlar mest om kosmetisk rost.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng