Sv: Re: växelåda V4 hållbarhet?!

Forum / Övrigt / SSR / växelåda V4 hållbarhet?! / Sv: Re: växelåda V4 hållbarhet?!

    februari 7, 2007 at 09:17 #103076

    Just ihoppsatt:
    Bland det viktigase är att slutväxen är rätt inchimsad.
    Och att man optimerar tolernasena på spelen åt rätt håll.

    Det finns 2st speciladrevstaser, sp1 och sp2.
    sp1 har man flyttat upp 1an och 2an och sänkt 4an lite.
    sp2 är 1an och 2an uppflyttade mer, 3an höjd lite och 4an sänkt lite(samma som sp1)

    slutväxalar:
    6:35 ca 5,4:1
    7:38 ca 5:1
    8:39 ca 4,5:1 med sp1 eller sp2 och 4:1 std
    9:42 Sonett lite högre än 8:39 men försummbart. Ger ca 1,2km/h på 1000r/min mer.
    9:38 Prototyp slutväxel, mig vetligen finns det bara 1st. I bästa fall så är det fler på g.
    9:36 Också en udda grej.

    Skall man åka gata, även bana så är allt under 8:39 för lågt växlat.
    En ren sp1 eller sp2 med 8:39 gör ca 25km/h på 1000r/min på 4an.
    Med std 4a ca 28-29km/h per 1000r/min

    Tittar man sen på steging mellan växlarna så suger std häst ba… pga V4 är indetiskt stegad sm 2T lådan. 1an är hur kort(låg) som hälst.
    Steget till 2an är ok. Men 2an är tämligen låg, med lite lamellrally så går den att starta på.
    Steget 2-3an är stort.
    Steget 3-4an är likvärdigt.

    Ren bus/banlåda är 8:39 sp2 just med då blir det rätt surrigt på landsväg.
    En bra kompromiss är 9:38 sp1 men behåller std 4an. Blir som ca som 8:39 sp2 på 1an, 2an och 3an. 4an blir typ överväxel. Ger ca 30-33km/h på 1000r/min.

    Den 9:36 jag sätt, finns ett antal, har det problemet att piongen(diameter) är så stor att ändast sp2:s mellanväxel kan användas. Det att 1an blir HÖG, lite för hög men det funkar. Inget jag direkt rekomenderar.

    Det som finns sän vad gäller kralligare grejor är det ribbade gjutjärnshuset.
    Ganska marigt att få tag på men det går. Det var det växellådshuest saab åkte i skogen med. Hur mycket bättre det är kan jag inte direkt säga.
    Många åker i skogen med std hus.