Sv: Re: Växellådsolja

lars2t
Deltagare
Jappmannen wrote:
Funderar på att åka till Elmia i helgen.
Tänkte passa på att handla lite grejer jag behöver på Biltema samtidigt.
Bland annat behöver jag ju växellådsolja till 96:an.
Vilken olja ska man ha till en nyrenoverad låda?
Jag kan ingenting om växellådsoljor men förstår att man vill ha så mycket syntet och så lite mineral som möjligt i transmissioner.
QS Q5 SAE 75 säger inte mig ett skvatt, vad är det för fabrikat?

Köp du biltemas 75w-90 olja och kör ca 50 mil, byt sedan. Då blir du förhoppningsvis av med ev. spån och så ”tvättar” du lådan. Dom har 1l och 2l förpackningar av växellådsoljan, jag köper 2l förpackningen och det har fungerat väl.

Quaker state oljorna är troligen en mycket bättre olja än Biltemas produkter. Men hur bra olja behöver du om du ”leker” på gatan. Behöver du mer än en ”bra” olja?

Quaker oljan som tidigare hette Q5 var MYCKET bra till og900 lådorna, nästan så lådorna blev som ”nya” vid tjut och vid problem att växla. Dessa kan jag efter egen erfarenhet rekommendera.

Väg priset mot vad du skall använda det till. Har du en nyrenoverad låda som du skall ”plåga” i skogen eller på bana så är den extra kostnaden med en mycket bra olja jämfört med renoveringskostnaden en liten kostnad. Skall du få liv i en standard bil, köp Biltemas olja och byt några gånger.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng