Sv: Re: ventil inställning 1700 motor !!??

Forum Övrigt SSR ventil inställning 1700 motor !!?? Sv: Re: ventil inställning 1700 motor !!??

sabbe
Deltagare

Helt rätt åsikt om att sprida information här på forumet.

Olika personer kan ha helt olika infallsvinklar på samma problem.

Jag anser att det är bättre att ha lite större ventilspel på en motor med gjutjärnstoppar. Ställ alla ventiler så lika som möjligt så blir ljudet jämnare. Ett avvikande spel på 0.1 mm på en enda ventil hörs tydligt. Vipparmarna är inte härdade så det brukar vara en grop efter ventilskaftsänden. Materialet är mjukt så man kan lätt bryna bort gropen på frihand, försök bara bevara radien på ytan.

Jag körde redan i mitten av 70-talet med 7.6 kam på landsväg och senare även Rally till mitten av 80-talet. På den tiden körde jag med standard ventilspel för att få ut maximal lyfthöjd. hade aldrig några problem med detta. Kamaxeln är fortfarande helt ok efter att även gått några år i Folkrace.

Har någon i forumet mätt upp prestanda med olika ventilspel på samma kamaxel? Jag har sett bromsbänksprov med endast utbytt kamaxel (samma duration) men 0.2mm ökad lyfthöjd utan att prestandan blev bättre!! Detta var ioför sig på en 4-ventilsmotor där andra parametar är viktigare.

Det är inte så enkelt att byta kamaxel i en V4-motor så det väntar man med in i det sista, däremot kan man testa olika inställningar istället.Det är skillnad mot Volvos B21 till B230 motorer som man lätt skiftar kamaxel på en lunchrast.

Sabbe

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng