Sv: Re: Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vilken växellådsolja, 900 S -92 ? Sv: Re: Vilken växellådsolja, 900 S -92 ?

stefan w
Deltagare
SaabAero wrote:
Syntetolja
Risken med syntetolja i äldre lådor är att syntetoljan kan vara för ”hal” för att syncarna ska kunna greppa ordentligt och gör då att syncarna slits hårt, även vid normal vardagskörning. Problemet märks inte direkt utan först när syncarna slitits så hårt att dom börjar ”ta slut”.

Jag tvivlar inte alls på att detta kan stämma. Jag bara undrar varför synkringarna skulle slitas för att oljan skulle vara för hal. Om de inte greppar så är ju friktionen låg och slitaget bör då också vara lågt. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att andra växellådsdetaljer som t.e.x. växelförare inte skulle må bra eftersom synkringarna inte gör sitt jobb.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng