Sv: Re: Vinter resa

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Vinter resa / Sv: Re: Vinter resa

    december 11, 2005 at 23:43 #90530

    Har du röret på luftrenaren kvar eller i alla fall en del av det? Montera i så fall bilens ursprungliga förvärmarrör som går mellan grenrör och detta rör.

    Är röret helt avlägsnat, gör en anordning med vanlig universal förvärmarslang och montera den mellan grenrörets förvärmningssköldar och luftburken.

    Tvåtaktssaabarna är känsliga för isproppar vid utetemp under tre-fyra plusgrader. Risken att sådana skall ställa till riktiga driftsbekymmer är dock störst då kvicksilvret dansar runt nollan. Så någon slags förvärmning bör finnas för att kompensera öppenheten i burkmanteln.

    Så har vid det här med K-sprit; något jag egentligen inte själv vill rekommendera till andra. Och varför det? Pga fortfarande rådande oklarhet rent generellt betr hur sprit lirar ihop med tvåtaktsoljan. Ingen önskar ju att dess smörjförmåga sjunker, då föreligger ju skyhög risk för motorskador nästan omgående.

    Men; alltid använt det själv i 2-t Saabar vintertid! Körde bruks med 2-t till 1997, mer än 3000 mil per år, och blandade alltid in K-sprit i bränslet. Dock; innan flaskans innehåll slogs i hälldes 1% 2-t olja i K-spritflaskan—och den skakades om. Sedan var det dags att tanka— först olja, sedan bensin, och sist– den något ovanliga K-spritgroggen.

    Driftsproblem? Inga. Motorhaverier? Inga.

    Det var bara lite återgivande av hur det funkade, bla vargavintern 1995/96. /Matte R