Sv: Re: Weberförgasare 32/32 DGAV

Forum Övrigt SSR Weberförgasare 32/32 DGAV Sv: Re: Weberförgasare 32/32 DGAV

chakka
Deltagare

Jag lyfte för några år sedan av en 32/36 DGAV från en tvåliters Taunus och monterade utan vidare åthävor på min lätt trimmade 1740. Saaben var min enda bruksbil vid tillfället och jag var redan försenad till ett rep några mil bort, så mitt enda mål med monteringen var att få igång bilen så fort som möjligt.

Jag behöll plattan för bromsservo och vevhusventilation från Solexen och monterade en tjock packning mellan den och förgasaren. Fick dock aldrig dit slangen från vevhusventilationen eftersom det blev för trångt mot förgasaren.

Har ingen aning om vilka munstycken som satt i Webern, men Saaben gick betydligt bättre än den gjort med Solexen som satt på innan. Och att bilen blev lite törstigare kan ju bero på att min gasfot blev avsevärt tyngre i takt med att motorn började svara bättre.

De två ”extra” bränsleanslutningarna pluggade jag helt enkelt — var som sagt under tidspress. Ett mer korrekt sätt hade förstås varit att montera en returledning till tanken och koppla den till rätt anslutning på förgasaren. På så vis stoppas inte bensinflödet upp när nålventilen stänger och man minskar risken för ånglås.

Vad den tredje anslutningen på förgasaren är till för har jag tyvärr ingen aning om. Får kanske anledning att forska lite i det, för motorn finns kvar och skulle göra sig ganska bra i nosen på min -68:a.

DGV = manuell choke
DGAV = kylvattenstyrd automatchoke
DGEV = elektrisk choke

Edit:
Misab har bestyckningstabeller för olika fordon-/förgasarkombinationer. Det här är deras förslag för en 1500cc V4 med 32/36 DGV:
Halsring: 26/27
Spridare: 3.5
Huvudmunstycke: 150/135
E-rör: F6/F6
Luftmunstycke: 160/185
Lågfartsmunstycke: 45/50
Acc.munstycke: 50
Nålventil: 200
Flottörnivå: 41

Hela tabellen finns på http://www.misab.se/bestyckn.htm

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng