Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

#65248

mats jonsson
Deltagare

Fuling. ”Stumhetsgrad” Om du är något sånär bevandrad på svenska så vet du hur något är när det är stumt. Helt stumt. Eller om det fjädrar lite. Eller om det kanske fjädrar mycket. På landet kallas det i olika sammanhang för ”stumhet” Jag åkte under en del år ut på landet och reparerade jordbruksmaskiner och åtminstone i Stockholms län så brukades uttrycket.

En liknelse på ren svenska för att du lättare ska förstå: Om du tar bort kuddarna och skruvar drivaggregatet direkt i karossen så blir det på ren bonnsvenska ”TVÄRSTUMT” Rent tekniskt så mäter man vare sig ”stumhet” eller något annat i någon ”sort” utan man mäter i olika enheter beroende på vad det är man mäter. Vi är ju anslutna till SI-systemet som bekant och längdmått mäts vanligen i mm. ”Stumhet” är ju egentligen ”tensioning”, dvs fjädring (rörelse). Och fjädring mäts vanligen i mm. I många sammanhang tar man av olika skäl fram en fjäderkonstant vilket du förmodligen känner till som examinerad ingenjör.

Sprickorna i golvet kom inte från bärarmsinfästningen.

Det är rätt att man bör förstärka upphängningen av motorn vid ökad effekt. Det var därför Saab rekommenderade att man skulle montera postbilsfästet när man monterade 90Hk-satsen. Vad jag nu försöker förklara ytterligare en gång för dig är att det inte finns någon anledning till att gå över ån efter vatten. Mexico-fästet användes upp till de runt 170 hästar som Saab officiellt plockade ur motorerna som mest. Här pratar vi istället om 110-115 Hk. Ungefär den effekt som man som mest fick ur StdB-V4:orna och där brydde man sig inte ens om att klassa in Mexicofästena. Det var väl Ola som skötte utvecklingen av StdB-bilarna borta i Örebro de sista åren och hade han varit intresserad av Mexico-fästen så hade han säkerligen bett Saab att klassa dem för StdB. Kontentan är att varken han och de andra toppförarna i StdB med Kent-Bore, Clas Fredriksson och några till i spetsen såg något behov utan var nöjda med postbilsfästet så det var förmodligen tillräckligt. Hade man funnit någon vits med Mexicofästet så hade man låtit klassa in det. Och fungerade postbilsfästet bra i en rallybil på 110 hästar så fungerar det säker minst lika bra i en gatbil med samma effekt. Vitsen med de extra fästena är väl egentligen att energin från drivpaketet i större grad ska användas för att driva bilen framåt istället för att paketet ska röra sig i sidled?

Varför det heter Mexico-fäste? Jag vet inte säkert men Pelle Rudh berättade en gång för mig, säkert mer än 20 år sedan, att fästet togs fram för Baja-bilarna som gick i det där ökenrallyt i Bajaöknen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng