Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

#65254

mats jonsson
Deltagare

För det första heter det ”citat”.

För det andra kan väl DU berätta vad jag har missat när det gäller upphängning av motor och låda. Det är ju ändå DU som är den självutnämnda experten. Det är ju DU som leker ”messerschmitt” och försöker ställa tidigare vedertagna begrepp på ända.

JAG bygger hela mitt resonemang på hur andra före mig har resonerat och refererar bara till Saab och hur de resonerade på den tiden de tävlade med V4:orna. JAG konstaterar att man använde Mexico-fästet i GrpII och senare i klass Special. Och JAG konstaterar att man inte valde att använda det i StdB där man effektmässigt låg jämförbart med effekten vi har diskuterat men där man hade ett högre performancekrav än vid gatbruk.

JAG kan bara se tre anledningar till att Saab inte valde att använda Mexico-fästet i StdB-sammanhang: 1. Det ökade fordonets vikt. 2. Det behövdes helt enkelt inte. 3.Det satt inte på standardbilen och kunde inte klassas in.

Det sistnämnda tror JAG inte på. Mer än 80% av V4:orna i slutet av 70-talet såldes i Sverige och hade man verkligen behövt Mexico-fästet för en nationell tävlingsklass så hade man bara låtit det bli ett original tillbehör för den ”offensive föraren”.

JAG är en traditionsbunden människa som du vet. Precis som när vi hade effektdebatten för något år sedan så TROR JAG att Saabs tävlingsavdelning noggrannt övervägde både konstruktion och funktion. JAG tror inte heller att varken du, JAG eller någon annan i detta forum kan tillföra något som ställer Saabs ställningstagande på ända i vad gäller behov av Mexico-fäste vid 110-115 hk eller ej. MIN uppfattning är glasklar: Kunde man köra StdB utan detta fäste och endast med postbilsfästet så måste det gå bra att använda det sistnämnda för gatbruk idag. 115 hästar 1979 är lika mycket som 115 hästar idag.

Du får hoppa på mig hur mycket du vill. Jag kommer inte att ändra mig. Jag har en övertygelse och så mycket är klart att om Saab hade en övertygelse för 25 år sedan och du har en annan idag så tror jag ändå att Saabs fortfarande är den trovärdigaste. Det var ändå de som var experterna och när tävlingsavdelningen lades ner så hade man tävlat med 96:an i 20 år. Något måste de ha lärt sig under den tiden, eller hur? Inget nytt under solen alltså.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng