Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Xtrastöd drivaggregat / Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

    september 7, 2002 at 07:26 #65257

    jln. Jodå. Jag känner till att det trixade med gejor under lådan men hurvida Saab gjorde det på sina fabriksbilar känner jag inte till men det är naturligtvis troligt att man laborerade med detta. Så vitt jag kommer ihåg så är inget sådant klassat vare sig nationellt eller internationellt. Jag har inte velat bredda diskussionen ytterligare utan har försökt hålla den vid det här extra Mexico-fästets, som ju egentligen är ett motorfäste, vara eller icke vara kontra postbilsfästet som i praktiken, i jämförelse med Mexico-fästet, är ett ganska vekt sidostöd för växellådan.

    Vad jag opponerar mig mot är att det nu verkar vara ett måste att ha ett Mexico-fäste på en gatbil med 115 hästar när det av fabrikanten tidigare inte har ansetts behövas i en rallybil med motsvarande effekt. I StdB-handlingarna skriver man: “Obs! S k Mexicofäste nr 10181 får ej användas, däremot rekommenderas (om inte detta redan är monterat):” sidostötta….

    Saabs tekniker var ganska framstående vid den här tiden så jag har svårt att tro att man har missbedömt en sådan här trivial fråga. Själv besitter jag inte kunskaper för att kunna säga att Saab hade rätt eller fel men mina egna efarenheter styrker Saabs ställningstagande i frågan.

    Jag har en 115+ motor i en av mina Sonetter och den fungerar ur den här aspekten alldeles förträffligt med endast ett postbilsfäste. Även vid offensiv körning på bana. Till nästa år ska den hamna i en annan av bilarna i garaget och mellan detta så ska den bromsas. Min förhoppning är att vi ska kunna lirka ut mellan 125-130 hästar ur den men är nöjd om det överstiger 120. Även om den är byggd med en hel del “värsting” gejor så är den inte byggd för maximal effekt. Kan höja c/r ytterligare en del för att ta ett exempel men jag har även vägt in tillförlitlighet och körbarhet i byggandet så jag är ganska nöjd med den som den är.