Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

#65236
mats jonsson
Deltagare

Postbilsfästet är en ganska vek historia om du pular ner en 165-hästare och drar ut på någon skogsväg.

Jag tror att det togs fram för att växellänksgeometrin på högerstyrda bilar blev mindre gynnsam än för vänsterstyrda dito. Vilket ledde till, eller kan ha lett till, att vibrationerna fortplantade sig mer/lättare i växelstången. Varför det kallas postbilsfäste förstår säkert var och en. Några privatister köpte nog aldrig en högerstyrd bil här hemma. Jag trodde först i min enfald att postbilarna hade detta fäste därför att de utsattes för större påkänningar än normalbilistens. Man kan ju föreställa sig norrländska grusvägar under tjällossningsperioden. Men så satt jag och bläddrade i reservdelskatalogen och såg att artikelnumred var knutet till RHD. Och som sagt: varenda 95/96:a i England hade ju detta fäste. Sonetter såldes det aldrig några av därborta så de fick inga.

Sedan kan man ju ställa sig frågan om de gör någon nytta. Jag hade ett sådant fäste i min 96:a på 70-talet redan och jag upplevde det bara som ett extra moment när motorn skulle ur. Och det hände allt för ofta. Sedan har jag för mig att de användes i StdB. Mexico-fästena var inte tillåtna där.

Om du nu har en 1855cc med 7.2 kam så behöver du inte plocka på ett Mexico-fäste tycker jag. Det räcker gott och väl med ett sånt här postbilsfäste. Har du större ventiler och portade toppar också? Tror att det är ovanligt med en så mild kam som en 7.2 i en sådan motor. Du får lite mer effekt och lite bättre vrid med en 7.6 men det kommer en 500 rpm högre upp. 7.2-kammen tycker jag är jäkligt fin. När man hade lilla trimsatsen, 80-hästarssatsen, så var gången på motorn nästan helt identisk med en standardmotor. Drog snällt. Inget tuffande. Märkligt att Saab aldrig gjorde business på att sälja 96:or med 1700:an och 7.2-kammen i. Tillverkningskostnaden kan inte ha varit speciellt mycket högre i alla fall.

Men 1700S då? Jodå. Knappt 70 bilar som blygsamt pytsades ut. Varför vet nog ingen. Kanske hade man ett gäng kompletta motorer som man ville bli av med. Det var ingen hhaussad marknadsföring i alla fall såvitt jag kommer ihåg.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng