Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Xtrastöd drivaggregat Sv: Re: Xtrastöd drivaggregat

#65242
mats jonsson
Deltagare

Det finns ett användbart ordspråk som lyder: ”Var och en blir salig på sin egen tro”. Gäller tydligen även i denna bransch.

När det gäller val av motorkuddar så har det sk. shore-talet en viss betydelse. Shore är enheten för gummits hårdhet. Jag och mina kompisar höll i slutet av 70-talet och början av 80-talet på med att testa olika hårdhet på kuddarna till Mexico-fästena i våra rallybilar. Så här efteråt förstår jag att Saab förmodligen redan hade gjort detta så att vårt arbete var förmodligen meningslöst.

En kille hade väldigt hårda kuddar i sin bil och det resulterade i sprickbildning i motorrumsgolvet. Föregående skribent undrade hur det kan bli stumt när man använder gummikuddar men jämfört med vad bilen ursprungligen är konstruerad för så kan det bli väldigt stumt även med gummikuddar. Det man kan diskutera är ”stumhetsgraden” och den beror som sagt på shoretalet i kuddarna. Kuddarna tar som sagt upp rörelseenergi från drivpaketet och överför denna till chassiet. Är kuddarna mjuka så tar dessa upp, ”absorberar”, svängningarna och en del av denna energi omvandlas förmodligen till värme. Har man en hårdare kudde så alstras förmodligen mindre värme medan energin i högre grad överförs till chassiet. Energi kan som sagt inte vare sig förbrukas eller nyskapas. Bara omvandlas.
Komfort. ”Är det konfort man är ute efter ska man inte åka gammal V4 i huvudtaget utan sikta på nyare bil. V4 kör man för det är KUL.”

Just det. Man ska åka V4 för att det är roligt. Bruksar man sin trimmade V4 och kör 1500-2000 mil om året, vilket jag har gjort fram till för något år sedan, så är man inte såå intresserad av att åka med 6:35 SpecIII på E4:an mellan Nyköping och Helsingborg. För då är det inte roligt att åka V4. Inte heller plockar man bort all ljudisolering och föga vill man ha ytterligare vibrationer i bilen. Detta blir då ett rent självplågeri. Att de, som häckar innanför tullarna i huvudstaden och lägger svart gummi på Sveavägen efter att ha suttit ett par timmar i den dagliga bilkön, har en annan syn på detta kan jag både förstå och acceptera men vi ute på landet kanske har andra värderingar. Man kan trimma och ändå försöka optimera den ursprungliga (med dagens mått mätt obefintliga) komforten. (det är därför jag ska plocka i en AC i min Sonett i vinter) Här i Katrineholm finns det bara ett par korvmojjar där man kan åka runt och försöka och impa på folk men jag tror att detta inte har funkat med en V4:a under de senaste 25 åren.

Kenta! Ställ dig frågan vad du ska ha bilen till och hur du ska använda den. Bygg därefter. Gå inte över ån efter vatten för det blir bara en massa extra kostnader i slutänden. Lycka till med ditt bygge.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng