Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

saabcustom
Deltagare

Så var det dags att börja mäta och rita. En koll visade att jag nu, i ”normalläge”, har uppskattningsvis 20 mm mellan genomslagsstoppet och undre fjädertallriken vilket ger c:a 70 mm markfrigång mellan avgassystemet och garagegolvet (men inte mycket fjädring).

Så, ur det perspektivet så skulle jag kunna sänka bilen 70 mm till. Om jag dessutom slimmar / justerar avgassystemet lite så skulle jag kunna hitta 30 mm till vilket totalt då skulle ge 100mm ner från nuvarande normalläge. Men då står jag alltså stumt på bälgarnas genomslagsstopp. Men det siktar vi mot. Visserligen går nog bara att försiktigt köra rakt fram då men jag får väl höja lite om jag ska svänga eller passera ett hinder typ brunnslock….

Som synes står tumstocken i ett numer ledigt hål. Den främre krängningshämmare åkte på ett tidigt stadie bort. Den skulle bara kämpa emot om jag vill ha max höjd på ena sidan och lägsta höjd på den andra. Så den kunde inte vara kvar.

En koll på övre bärarmens längd för att utröna möjlig plats för luftbälgen ger vid handen att…. tja, ser väl görligt ut. Gott om plats jämfört med og900an som jag satte bälgar på. Det avgörande är övre bärarmens längd vilken är ansevärt (?) längre på 95an än på 900an. Åsså finns det åtminstone 190mm mellan hjulhus och fälg så det ska nog lösa sig, bälgen är bara 6″ i diameter, maximalt.

Sen får man inte glömma att kolla stötdämparnas slaglängder också. Så man inte bottnar dessa. De är nog INTE konstruerade att funka som genomslagsstopp, tror jag. Men det är ju bara att flytta fästena lite.
—”Det är en världslig sak” som Karlsson på taket sa (Karlsson med ”K” alltså ).

Nu ere dax att rita lite i datorn så får vi se hur det kan bli…

Mer kommer / Kenth

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng