Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a) / Svar till: Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

    januari 7, 2012 at 02:29 #37348

    @Hotrodder wrote:

    Döh… dom där vattenpumparna var ju sketadyra 😮 Du hittar ju en lätt här hemma i Sverige för runt 1500-spänn som funkar mer än kalas.

    http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=451766

    Daviescraig pumpar här hemma i Sverige http://www.tsmotor.com/sida.php?id=18

    Jo priset är jag smärtsamt medveten om. Tänkte att handla från http://www.demon-tweeks.co.uk och kan då få hem pump (EWP80) med styrning för både pump och elfläktar för typ 300GBP.

    Det råder lite delade meningar om hur stor pump man behöver. Den största på Duells ger 23l/minut vilket är ungefär lika mycket som den “boosterpump” som DaviesCraig säljer, avsedd som hjälppump till den ordinarie pumpen. EWP80 ger typ 80l/minut. Vilket är mer i paritet med vad en ordinarie remdriven pump ger. Såg nån siffra på att pumpen som sitter på en VolvoT5a ger 160l/minut @ 6000rpm. Så har jag ju rätt stor motor så…

    Hoppades få till en lösning så jag kan ta bort den gamla pumpen helt. Den och dess remskiva tar en massa plats som jag behöver bättre till annat 😆

    Kan det räcka med 23l/minut ?? Nån som har praktiska erfarenheter ? Motorstorlek / erforderlig pumpkapacitet ?
    Sen tilltalar DaviesCraig styrning av pump och kylfläktar mej som ingenjör…. Intressant f.ö. att det är billigare (nåja, mindre dyrt) att ta den från England än från Australien, där den tillverkas.

    Nå, som sagt, erfarenheter i ämnet emottages tacksamt.

    Janne, jo, kylet kan ju vara lasersvetsat. Vet inte så mycket om den metoden men det är inte otänkbart. Vi har ju gamla kylartillverkaren Blackstone (nu TitanX) här i Linköping. Ska se om jag hittar nån i bekantskapskretsen som jobbar där och kan reda ut saken…

    / Kenth