Sv: Wartburg 1964

Martin Sigge
Deltagare

Återgår från aerodynamiken. Det går långsamt med resebilderna som jag har utlovat, men här lägger jag sålänge några bilder på en Wartburg från 1964 som jag slog mig i slang med på campingplatsen i Tiefensee utanför Berlin.

Tyskarna har ett system med röda plåtar för veteranfordon. Man kan ha upp till 10 olika fordon på samma skylt, och betalar då bara vägskatt för ett fordon. Jag förklarade vårt system med automatisk skattefrihet för alla fordon äldre än 30 år, och de tyckte att vårt system verkar överlägset. Detsamma tycker jag.

Gissar att detta var höjden av östtysk bilteknik någonsin. Trabant kom visserligen med en fyrtaktare på slutet, men Wartburg(DKW)-tvåtakaren var säkert modernare 1964.

En stolt chaufför.

Horisontell montering av förgasaren.

6 volt elsystem

Och en tändspole/cylinder.

Vid entusiasternas avfärd från campingen körde Wartburgen i täten, följd av 4 blårykande tvåtaktsmotorcyklar. Gissa om en gammal SAAB-dåre njöt av aromen (särskilt som de flesta andra campinggäster rynkade intensivt på näsan). Wartburgen visade sig dessutom ha ett riktigt ettrigt ljud, väl värdigt en trimmad SAAB 2T. Svarade fantastiskt på gasen.

Detta får vara nog för idag. Semestern är slut för den här gången och det är dax att nanna.

Sleep tight everybody!

PS
För övrigt fick jag av dessa entusiaster bekräftat att Trabantens kaross gjordes av bomullsarmerad fenolharts. Detta i brist på tunnplåt i forna Östtyskland

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng