Tekniska tips Saab 95 / Saab 96
Vad bör du tänka på innan du köper en Saab 95 eller Saab 96?
Eller har du redan en Saab 95/96 och undrar över vad du bör vara extra uppmärksam på? Här får du några enkla tips på vad du bör se upp med.
Har du egna tips att bidra med? Kontakta oss!
Tipsen behandlar först tvåtaktsmodellerna därefter V4 modellerna.
Kaross
Rost hittar du i främre delen av golvet, hjulhusens nederdel mot kupérumsgolvet, länkarmsinfästningarna i golvet, stötdämparfästena fram och bak, bärarmstornen vid motorrumsgolvet, övre torpedväggen i anslutning till värmepaketet.
Rost återfinns också vid framskärmarna nere vid blinkers och stötfångarna. Boven i dramat är den sk ”rostlisten” som samlar fukt och smuts i skärmens nederkant (Tom 1964) Rost återfinns också i dörrarnas nederkant, bakskärmarnas infästning i karossen (titta i bagageutrymmet eller i hjulhuset), bakaxeltunneln och stötfångarfästena i anslutning till tanken. 95:or kan rosta i stort sett i hela bakpartiet, var därför extra noga med att kolla där.
Drivlina
Förutom de allra första 40 95:orna har Saab 95 841ccm motorn med 12 bultars topplock, vilket till skillnad från 8 bultars varianten ej har problem med läckage. Saab 96 hade 12 bultars topplock från början.
Fram till och med mitten på 1962 hade man en klen axel på remskivan. Axeln har en tendens till att spricka, vilket förorsakar skador på packboxen. Det medför i sin tur att fettet läcker ut. Problemet löstes med att en grövre axel monterades. Saab 95 har fyrväxlad växellåda redan från början. Den är tyvärr inte lika driftsäker som den treväxlade varianten. 95:an också en annan rattstång och spakställ jämfört med Saab 93/96 till följd av den fyrväxlade lådan.
Vevaxeln kan behöva renoveras. Var också noga med att smörja fördelardrevet med hjälp av nippeln nära fördelardosan, annars finns risk för ökat slitage och missljud.
Var noga med att byta oljan i växellådan enligt föreskrifterna, det vill säga 1500 mil. Gärna oftare. Gör man inte detta finns risk för att frihjulet beckar ihop. Det går att hjälpligt rengöra en växellåda genom att tappa ur oljan, fylla upp med fotogen och försiktigt köra en kort bit, tappa ur och skölja rent med olja. Fyll därefter på med ny växellådsolja.
Bilarna mellan 1959 och 1964 har generator och vattenpump sammanbyggda i en enhet. Ett vattenpumpshaveri resulterar tyvärr i att generatorn dränks. Renoveringssatser för vattenpumpsdelen finns att köpa.
Om du har svårt att hitta delar till din bil kan det vara bra att veta att vissa delar är gemensamma med andra bilmärken. Tex termostat till ”långnosen” är densamma som för Opel Kadett (årsm 63-79) Bromsbackar bak är också likadana som Opel Kadett 1963-67. (Tack, Owe!).
Chassie och bromsar
95:or med chassinummer upp till och med 3130 (slutet av 1961) är utrustade med bromscylindrar som hade en benägenhet att fastna på sköldarna. Från ch.nr 3131 utrustades 95:an med ett nytt bromssystem med nya bromssköldar, bromscylindrar och handbromsmekanism. Aluminiumcylindrarna fram byttes mot gjutjärnscylindrar. 1964 utrustades med tvåkrets bromssystem med diagonal delning. Med det kom också självjusterande bromsar fram. Tidigare justerades bromsarna manuellt.
95:an är utrustad med knäledsstötdämpare bak av Armstrongs fabrikat. Det går att kontrollera oljenivån och fylla på olja. Många bakre stötdämpare på Saab 95 är slitna med dålig dämpverkan som följd. Några ägare har modifierat fästena och ersatt knäledsdämparna med teleskopdämpare med bra resultat.
För V4
Kaross
Liksom hos 2-taktarna hittar du rost i främre delen av golvet, hjulhusens nederdel mot kupérumsgolvet, länkarmsinfästningarna i golvet, stötdämparfästena fram och bak, bärarmstornen vid motorrumsgolvet och övre torpedväggen i anslutning till värmepaketet. Rost återfinns också på framskärmarna nere vid blinkers, i dörrarnas nederkant, vid bakskärmarnas infästning i karossen (titta i bagageutrymmet eller i hjulhuset), bakaxeltunneln och stötfångarfästena i anslutning till tanken. 95:or kan rosta i stort sett i hela bakpartiet, var därför extra noga med att kolla där. En rostfri 95 baklucka är högvaluta idag.
Drivlina
Det finns tre slags V4 motorer; silver (det första året), blå (också tidigt) samt svart. De har olika kylkanaler så var därför noga med vilka packningar ni använder vid en renovering. I princip fungerar motorerna likartat, men det sägs att silvermotorerna är mer problemfria vid lång drift. Tidiga V4:or hade enkelförgasare medan dubbelförgasare infördes 1977. Många motordelar, t. ex. vev- och ramlager, är samma som i Fords V4 och V6-motorer.
Det vanligaste problemet med V4-motorn är att balansaxelns främre lager slits med haveri som följd. Tag för vana att lossa på fläktremmen och känna på den nedre remskivan framtill på motorn. Man ska inte ha större spel än någon halv millimeter här. Det är bra att renovera en glappande balansaxel tidigt eftersom det då räcker med att byta lager – annars måste man byta hela axeln och de tre stora dreven framtill i motorn. Motorerna levererades med bakelitdrev från fabriken och dessa slits ned snabbt när balansaxeln väl börjat glappa. Man kan ersätta bakelitdreven med ståldrev som ej slits så lätt – men man kan uppleva ett något högre motorljud efter ett sådant ingrepp. Man bör ofta kontrollera oljenivån i en V4-motor och fylla på så snart nivån nått en liten bit under max-strecket på oljestickan. Man bör också byta olja regelbundet och se till så att motorn inte bränner för mycket olja. En liter på 100 mil är absolut den högsta gränsen på vad som ska tillåtas. Många rekommenderar att man monterar en oljetrycksmätare i bilen – lågt oljetryck är alltid ett dåligt tecken och indikerar ett kommande balansaxelhaveri.
De tidiga motorerna använde en udda tändstiftsdimension medan svarta motorer har samma stift som Saab 99 och 900. Elsystemet är lättjusterat och samtliga modeller har växelströmsgenerator. Vill man ha bättre laddning går det bra att montera en kraftigare generator (från Saab 99 eller 900).
Kopplingen är slitstark, men det är vanligt att packningarna i slavcylindern börjar läcka. Det blir då svårt att koppla ur och pedalen tar allt längre ned mot golvet. Det är lätt att renovera slavcylindern, men i en gammal bil som har stått länge bör man samtidigt renovera huvudcylindern eftersom dessa packningar åldras ungefär lika snabbt. Huvudcylindern sitter fast med två bultar varav den ena är otroligt svår att komma åt – och har man tillgång till det av Saab framtagna specialverktyget bör man använda det.
Växellådan är alltid 4-växlad och är förutom kopplingshuset och differentialen densamma som hos de 4-växlade 2-taktarna. Tidiga lådor har slät utsida medan senare lådor är ribbade. De senare lådorna håller bäst. Var noga med att byta oljan i växellådan enligt föreskrifterna, det vill säga efter 1500 mil, gärna oftare. Gör man inte detta finns risk för att frihjulet beckar ihop. Det går att hjälpligt rengöra en växellåda genom att tappa ur oljan, fylla upp med fotogen och försiktigt köra en kort bit, tappa ur och skölja rent med olja. Fyll därefter på med ny växellådsolja.
Chassie och bromsar
Samtliga bilar har tvåkrets bromssystem med skivbromsar fram och trumbromsar bak. Ett vanligt problem om bilen stått ett längre tag är att bromsslangarna fram sätts igen och att bromsarna börjar ligga an. Bromsoken behöver i så fall renoveras samtidigt som man byter slang. Bakbromsarna tar ofta dåligt – ibland beroende på att trummorna är slitna så att backarna inte ligger an ordentligt. Handbromsen är ofta svag men man kan avhjälpa detta genom att lägga på material på hävarmen för att öka dess tryck på bromsbackarna. När man monterar nya handbromswirar är det viktigt att man smörjer in dem ordentligt med fett – annars kärvar handbromsen inom ett år.
95:an är utrustad med knäledsstötdämpare av Armstrongs fabrikat bak. Det går att kontrollera oljenivån och fylla på olja. Många bakre stötdämpare på Saab 95 är slitna med dålig dämpverkan som följd. Några ägare har modifierat fästena och ersatt knäledsdämparna med teleskopdämpare med bra resultat.
Om du själv har tips att bidra med eller har synpunkter på innehållet, kontakta gärna oss!