e larsson

  • Det finns tre varianter, 220mm som kom 90, 215 som satt på turbon innan 90 och en 208mm som satt på äldre bilar utan turbo.

    Jag gissar att den du länkade till är en 208mm och den vill du inte ha på din bil.

  • Nej, det behövs inte. Jag bytte både aggregataxel och vattenpumpsaxel pga. Trasiga kuggar och då monterade jag vattenpumpen först. Däremot hade jag ur fördelaren då så den kanske behöver ur men det är ju en mindre operation.

  • Jag har fräscha begagnade om du inte tvunget behöver helt nya.
    Annars har Genuine Saab nya av annan modell med stålomspunna slangar, vill du ha det bästa hade jag kört på sådana.
    Mvh. Erik

  • Samma på MY80, det lär vara samma på alla med B-motor.

    Det är nog så att man valde den placeringen för att få plats för AC kompressorn på högersidan. På H-motorn sitter ju generatorn på vänstersidan och då kunde man istället flytta kompressorn och få plats med servopumpen på högersidan.

  • Samma på MY80, det lär vara samma på alla med B-motor.

  • e larsson svarade på ämnet Motorblock i forumet OG900 3 år, 8 månader sedan

    Hej!

    Vevaxel och vevstakar är samma men kolvarna skiljer sig ( turbokolvarna har större fördjupning i kolvtoppen och eventuellt lägre komphöjd. När det gäller blocket är jag lite osäker men det som jag tror kan skilja är hålet för oljereturen till turbon och uttaget för oljeledningen till turbon.

    Mvh. Erik

  • e larsson svarade på ämnet Motorblock i forumet OG900 3 år, 8 månader sedan

    Hej!

    Vevaxel och vevstakar är samma men kolvarna skiljer sig ( turbokolvarna har större fördjupning i kolvtoppen och eventuellt högre komphöjd. När det gäller blocket är jag lite osäker men det som jag tror kan skilja är hålet för oljereturen till turbon och uttaget för oljeledningen till turbon.

    Mvh. Erik

  • Vevaxellägesgivaren brukar lägga av när den är varm och fungera igen när motorn svalnat så jag tror på den.

  • Angående og9-3 så tror jag att den med 125 hästar som kom runt 01 har samma lösning som 9-5 och 9-3ss medan 115 hästaren är den som är lurig. Men jag är inte 100% säker på det.

  • Nu kommer jag inte ihåg exakt förbrukning på 2,2:an men den drog ungefär en halv deciliter mer per mil än den vi har nu. Däremot gick den inte lika långa sträckor ( 3,5 mil till jobbet enkel väg )så det blev lite fler kallstarter än 1,9:an som går en tjugomilaresa per vecka i snitt till jobbet. Båda med motorvägskörning. Lite svårt att jämföra med…[Läs mer]

  • Vi hade en manuell 2,2 TiD tidigare. Dom brukar vara driftsäkra, det är ju en fördel med kamkedja men Den modellen har ju en dyr insprutningspump istället, förvisso sällan problem på nyare modeller. Og 9-3 hade betydligt fler problem med styrdonet till pumpen och dessa satt ihop i en enhet trots samma grundmotor.

    Den manuella lådan på 2,2:an ä…[Läs mer]

  • Det är ju olika vad man definierar som långt.
    Vad kostar en Passat med bensinare då? Garanterat mer än en 9-5 biopower iaf. Ta reda på vilken modell du vill ha och räkna utefter det. Glöm inte att en diesel oftast är dyrare med samma miltal.

    Att 6500 är att ta i håller jag helt och hållet med om men det får du diskutera med Transportst…[Läs mer]

  • Hur långt kör du per år?

    Eftersom skatten är dyrare på en 9-5 diesel så behövs en längre körsträcka för att räkna hem den ekonomiskt kontra en bensinare. Från och med MY04 är bensinarna betydligt bättre och jag vågar påstå att dom har betydligt färre problem än 1,9 dieseln.

    Jag har en 9-5 kombi med 1,9 dieseln med Hirschmjukvara och…[Läs mer]

  • Nu förstår jag inte exakt vad skillnaden är på dina gamla och nya bussningar och konsoler men jag har ändå en aning om vad som kan vara fel. Om konsolerna skiljer i höjd så har du nog fått konsoler till 99:an, dessa är lite annorlunda nämligen.

    Mvh. Erik

  • Med den lilla prisskillnad som är mellan etanol och bensin idag så är det både billigare och bättre att tanka bensin i din bil. Enda fördelarna i nuläget är ju att det är miljövänligare med etanol om den är framställd på rätt sätt och att den kan ge ökad effekt i en bil med turbo.

  • e larsson svarade på ämnet Koppling i forumet OG900 4 år, 2 månader sedan

    Om du inte har tillgång till Saabs specialverktyg för att spärra tryckplattan så finns det en fallgrop man inte gärna vill hamna i och det är lätt hänt första gången man gör det.

    Problemet som kan uppstå är om man har en vajer eller liknande som komprimeras för mycket eller är för tunn så att solfjädern inte hålls tillbaka tillräckligt för a…[Läs mer]

  • Vad är det för nummer på din box?

  • Det borde Transportstyrelsen kunna svara på. Hör med deras kundtjänst om dom kan hjälpa dig.

  • e larsson svarade på ämnet Koppling i forumet OG900 4 år, 2 månader sedan

    Att en piratcylinder inte är exakt likadan som en original är ju inte så konstigt. Dom verkar inte hålla lika bra heller men det kan ju bero på o-ringarna och dom kostar inte så mycket på Saab så om man byter ut dom kanske det håller bättre.
    Eller så köper man en original och kan tänka på annat istället.

    Eftersom man ändå behöver komprime…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng