fuling

  • @fuling: Tryckplattan är märkt TYP M200, så jag gissar att det är diametern på lamell-planet. Den sitter i bilen så jag kan inte mäta… 🙂

  • tikkis svarade på ämnet 6:35 i forumet SSR 5 år, 3 månader sedan

    @fuling wrote:

    1: Vad får en ny slutväxel kosta?
    2: Hur länge skall den funka för att vara ok?
    3: Är 6:35 det mäst önskvärda eller 7:40, 7;38, 6:36, 7:43 eller vad??

    1. 1000€ (6:35, om bäst kvalitet, men tror 2000€ är mer realistiskt)
    2. 80- talets nytillverkade funkar ca 10-15 tävlning, maximum attack. Om funkar 20 rally (ca 90km ss) den är ok…[Läs mer]

  • @fuling wrote:

    Hålet på obelastad sidan blev pluggad och problemet var löst.

    Nej, hålet på den belastede sidan vart pluggat.

    Fuling:

    Jag har granskat Saab Tävlingsavd. uttalande:
    Jag skissad en vevtapp på övre dödläge, så är den öppna oljeborrning inom tryckområdet i smörjnings fördelningskurvan, och den stängda oljeborrning utanför tryckomr…[Läs mer]

  • @fuling wrote:

    Saab körde bara med Bosch brytarlöst

    Fel, de köre också med ett Borch system med brytana kvar.

    bla Finska fabriksbilar använde detta system med brytarna. Funkar uttmärkt.

  • hubbe svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    och de bevara hela bärigheten ved normala drifttemperaturer.

    Vad är bärighet?
    Jag kommer käka upp farmors hatt om bärigheten är lika vid olika temperatuer.

    Sen har olja också ett viskositeteindex som talar om hur oljan fördärar sin
    viskositet med temeraturen. Här kan man läsa ut en hel del vad som
    är en bra och dålig olja.

    Så sk…

    [Läs mer]

  • saabaero svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

    Hur mycket tid har du att forska, ta reda på fakta?
    Fråga 1, vad är det för skillnade på en minarlolja och en syntetolja?

    Har du läst?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=25234
    (framförallt det som Dennis skriver)

    Visst har jag läst detta men det ger inga svar på…[Läs mer]

  • saabaero svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    SaabAero:
    Att en olja funkar och en annan inte funkar
    kan jag svälja men inte har inte ett ski…
    med om det är en mineral eller en så kallad
    syntenolja. Deta är andra parametar som
    gäller.

    Det vore intressant att veta vilka dessa parametrar är.

    Den enda parameter jag hört och läst om är att inte använda syntetolja för att slippa…[Läs mer]

  • saabaero svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

    Vad har du för vetenskapliga bevis på det?

    Som jag skrev förut har jag förstört synkringarna i en 9000 låda (långmotor) på ynka 1500mil
    Problemet uppdagades när den fräscha lådan började bli trögväxlad.
    Oljan jag tappade ur glimrade av gula slitagepartiklar…[Läs mer]

  • saabaero svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    det ända som är bättre med en mineralolja är priset 😉

    …och att syncringarna inte slits lika hårt på en gammal låda.

  • Morten S. svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    Saab har i mange år anbefalt denne syntetiske oljen til og900.
    MEN når jeg nå skulle kjøpe mer olje så leverer de nå den ATF oljen som de i mange år har anbefalt til servostyrningen!! Ba SAAB verkstedet sjekke – og de sa at det er den oljen som nå anbefales!? Kan det være korrekt?

    @fuling wrote:

    ….Hela min logik-krest säger mig att man hälle…

    [Läs mer]

  • hubbe svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig…

    [Läs mer]

  • stefan svarade på ämnet Växellådolja. i forumet 95/96 TT 7 år sedan

    @fuling wrote:

    Jag använder i min Saab 900 och 96 (2t och V4) vanlig motorolja 15W40 med
    10% Triboron växellådsförstärkare, fungerar kanon.

    Hubbe har du någon specifikation på växellådsförstärningen?

    Hmm nu skall man väll ha i bakhuvet att 93/95/96 mm och og900 har slutväxen(bakaxen) i lådan.
    Att saab hällde motorolja i lådan på og900 är för mig…

    [Läs mer]

  • @Hubbe wrote:

    @GuEr wrote:

    @fuling wrote:

    Välkommen till musselklubben 😉

    Ja det verkar inte bättre. Skulle gärna vilja veta eftersom vi är i startgroparna att bygga ihop en ny motor. Om man inte vill skriva här går det bra att skicka ett pm istället, jag ska inte föra informationen vidare om man inte vill det.

    Fortfarande tacksam för svar.

    M…

    [Läs mer]

  • @fuling wrote:

    Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
    Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.

    Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
    Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
    Men men det är en helt annan sak.

    Efter att ha provat flera olika kombinati…[Läs mer]

  • @fuling wrote:

    Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå

    Varför då?

    Därför att dom sannolikt är så gamla att dom tappat fjongen.

  • @fuling wrote:

    Min bil:
    Geometrin fram är i prinsip std. Har inte flyttat några infästongspunkter i karrosen i huvudtaget.
    Varken fram eller bak.
    Fram är bara bärarmana förlängda.
    Flytta insfäringspunker så jag ingen vists med.
    Bak är fortfarende insäsingspunkterna std, men upphäningaen av bakaxen är helt omgjord.
    Men prinsipen hur axen rör sig…

    [Läs mer]

  • @fuling wrote:

    ps
    Grund prinsip 1, ändra inget innan man är 100 på att det är nödvändigt.

    Håller med fuling helt å hållet. 😎
    En mycket bra princip.

    / Kenth

  • @fuling wrote:

    Kolla lite, min bil har ca ca150->170mm mellan sparklåda och mark. Std 235
    Diff 65->85mm ca 20 är däck. kvar 45-65mm
    Min geometri är helt ok
    Går jag på med og900 spindel tål den mer sänkning, ca ca ca 20mm till.
    Skall väll tilläggas att geometrin är sjuk i std höjd, hmm om jag nu inte gjort någon riäl tankerurpa någonstans.
    S…

    [Läs mer]

  • @fuling wrote:

    155-15 isdäck har jag ca 28cm. Duger det som input tro?

    Opps låter i mina ögon/öron mycket,

    Det är mycket! Bilen liknar mest eiffeltornet… :ROLF :duck

  • @fuling wrote:

    Till underkant på tröskeln alltså?

    Japp men det skall vara på en std bil.

    Ok. Mätt rakt ut med vinkelhake och linjal mellan tröskel ner mot släpkärregolvet på min -64 vid bakhjulet med original bakfjäder och 155-15 isdäck har jag ca 28cm. Duger det som input tro?

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng