hans s.

  • Glöm inte tändkablarna, en ofta förbisedd felorsak!

  • Essex motorerna (2,0 V4, 2,5 och 3,0 V6) är skilda från de tyska varianterna (bla 1,5 och 1,7 V4, 2,0, 2,3, 2,8, 2,9 V6). En stor yttre skillnad är att Fördelaren sitter fram på essex motorarna och bak på de andra.

  • Se till att ha gott om stuvningsutrymme, bäst är vidbyggt utrymme men även loft fungerer.
    Bygg cyckelbod/redakapssjul samtidigt och insistera på att det är en verkstad du bygger dit cycklar, gräsklippare, skottkärror mm endast är välkomna för reparation/service. Största motståndet för att gå ut och göra nåt på sitt projekt är att det är så mycket…[Läs mer]

  • Oups, där hadde jag tur att jag bara börjat plocka isär och inte beställt delar än!
    Efter att ha kollat bilder och gämfört med mina två -71or har jag bara kunnat se skillnader i utförandet av genomslagsgummit, tidiga verkar ha ett svetsat ”Torn” där gummit är fastskruvat medan nyare verkar ha ett ”torn” som hålls fast av fjädern med fastvulkat g…[Läs mer]

  • Jag har inte kollat upp saker och ting men detta kan vara en ledtråd.
    På äldre 96or var lampan för blinkers och bromsljus gemensam med helröda bakljus, för att få till detta leddes strömmen till bromsljuset genom blinkspaken. Enligt hörsägen under mina V4 år i början av 80talet så fanns möjligheten till detta bromsljusarangemang kvar i elsystemet…[Läs mer]

  • I början på sjuttiotalet var det en kille som exprimenterade med marinkonvertering av Saab tvåtakt i Laholm. Han hade mototn i ett hemmabyggt plåt skrov, stomme av rör och plåtklätt, som mest såg ut som en landstigningsbåt i miniatyr. Båten brukade ligga i kraftverksdammen i Hjörnered. Om jag minns rätt hade han eller jobbade på en mekaniskverkstad.

  • Många moderna bilar saknar numera fördelare, men de flesta har inte som saab en spole per cylinder, de låter istället två cylindrar dela på en spole. Den ena cylindern är i tändläge och den andra i början av insugningstakten eller i slutet av avgastakten beroende på hur man ser på saken och hur kamaxeln ser ut. Harley-davidson har haft detta så lä…[Läs mer]

  • Vid val av släp kan man ju tänka på att i bilens(lastens) tjänstevikt ingår förare, 70kg, full tank, ca50kg, så i ditt fall klarar du dej med ett släp med ca 1080kg maxlast.

  • Hej,
    Bytte stift i gårkväll, fördelare och rotor är nästan nya tillsammans med tändkablarna, och idag var de sista ryckningarna borta!

    Jag tackar alla för hjälpen!

  • Frågan om effektskillnader är nog inte speciellt stor mellan Singel-point och multi-port insprutning och den stora frågan är hur mycket flöde man får genom motorn, och då tror jag att man måste ha ett annat insug för att tillgodogöra sig det bättre flöde man kan få med ett större spjällhus.
    Angående single point i förhållande till förgasare så…[Läs mer]

  • Jag trodde inte heller att det fanns avlastningsventil på 900S, där har inte varit någon på mina 900t8 så varför på en lättrycksturbo? Men där satt en alldeles nere vid turbon, trångt och väl dolt, och den var kass! Eftersom jag hade en överbliven ventil så bytte jag. Det blev bättre, i morse krävdes det 2,5 mil motorväg i stället för 1 mil innan…[Läs mer]

  • Det finns två grund varianter, en spridare per cylinder eller centralinsprutning.
    Steg 1. Skaffa en komplett insprutning från en bil med insprutning och liknande vikt och motorstorlek.
    Steg 2. Få till spridare, utgå från ett vanligt dubbelports insug, om en spridare/cylinder svarva säten till spridarna som sedan fräses in och svetsas i insuge…[Läs mer]

  • hans s. svarade på ämnet Eltrubbel. i forumet 90/99 14 år, 10 månader sedan

    Kolla först att det inte är Tändlåsrelät(tror det kallas så) som är kass, det är enklare än att lossa växel/låshuset. Jag kar tyvärr inte koll på kabelfärgerna till relät.
    /Hans

  • Fortsättning på Bromsar…
    Du har helt rätt att man måste underhålla men om delar som är avsedda att röra sig inte används tillräckligt fastnar de förr eller senare. Ett exempel är just handbromsen på Saab, ju oftare man använder den ju bättre håller den.
    /Hans

  • Hej,
    Angående bromsar så är det enligt min uppfattning gällande V4 och 99 med glidande bromsok så att man måste slita belägg annars kärvar de ihop!
    /Hans

  • Hej,
    Jag har ingen egen erfarenhet av dessa förgasare men de lär vara snålare om de är rätt inställda.
    Angående inställning så kommer mina tips här grundade på Amazon med dubbla SU men principen bör vara densamma:
    1. Kontrollera flottörnivån, membranen och oljan i dämkolvarna. Varmkör.
    2. Ställ tomgången, lyssna med en slang så att det låter lika…[Läs mer]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng